۰

نقش قطر در تحولات لیبی

نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد به دخالت‌های مستمر قطر در این کشور به شدت اعتراض کرد و گفت که این دخالت‌ها به حدی رسیده که شیخ حمد لیبی را با یکی از استان‌های کشور اشتباه گرفته است.
کد خبر: ۴۶۵۱۴
۱۱:۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مشرق،‌ «عبد الرحمن شلقم»،‌ نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد انتقادات شدید و گزنده‌ای به نقش قطر طی بحران این کشور وارد کرد که به سرنگونی دیکتاتوری چهار د‌هه‌ای سرهنگ «معمر قذافی» در لیبی انجامید.

منابع آگاه اعلام کردند که شلقم در کتابی که تحت عنوان «فرجام قذافی»‌ آن را چاپ و منتشر کرده است، دروغ بودن ادعاهای قطر درباره حمایت از انقلاب لیبی را ثابت می‌کند.

این منابع می‌گویند که شلقم در این کتاب پرده از حساب‌های پنهانی قطر لیبی برمی‌دارد که ژوئیه سال گذشته برملا شدند و ثابت می‌کنند که قطر در طول انقلاب لیبی رشوه‌های بسیاری به شخصیت‌های لیبی داده تا وفاداری آنها را بخرد و سیاست‌های مورد نظر خود را بر آنها تحمیل کند.

وی می‌افزاید: سربازان و افسران قطری ضربه بزرگی به وجهه لیبی زدند و امیر قطر بگونه‌ای از لیبی سخن می‌گوید، گویی از «حمام خانه‌اش» سخن می‌گوید.نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد گفت که یکی از سیاستمداران آمریکایی به وی تاکید کرده است که 5 حوزه این کشور یعنی نفت، امنیت، دارایی و بودجه، سرمایه‌گذاری و ارتش در دست قطر است.

وی در این ارتباط به سخنان ولی‌عهد قطر اشاره کرد که به وی خبر داده بود،‌ آنها از لیبی خارج نمی‌شوند، چون برای بقای خویش در لیبی 3 میلیارد دلار پرداخت کرده‌اند و قطر این توان را دارد که ظرف 24 ساعت تمام سلاح‌های موجود در لیبی را از دست شبه‌نظامیان و انقلابیون سابق جمع‌آوری کند.

از سوی دیگر روزنامه قطری «الشرق» با اشاره به کتاب منتشره توسط شلقم و اتهامات وارده به قطر در آن مدعی شده بود که قطر نقش تاریخی خود در منطقه را ادا می‌کند و دیدگاه و موضع خود را بیان می‌کند و پس از آن با افتخار از دستاوردها و موفقیت‌های امیر قطر در منطقه سخن گفته بود.

انتهای خبر/ خ ن

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: