۳۷

یونسکو «قبرستان بقیع» را با جمع‌آوری امضاهای اینترنتی ثبت نمی‌کند

علی‌رغم تبلیغات متعدد برای جمع‌آوری امضاهای اینترنتی به منظور ثبت جهانی قبرستان بقیع در یونسکو، یک مقام رسمی در ثبت میراث فرهنگی اعلام کرد: ثبت جهانی آثار در یونسکو با این روش غیرممکن است.
کد خبر: ۴۴۶۱۴
۱۶:۳۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز :

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فارس، چند روزی است که یک متن مشترک از طریق ایمیل یا پیامک در بین مردم کشورمان در حال رد و بدل شدن است، پیامکی با این عنوان که «برای ثبت بقیع در یونسکو، به ثبت و تأیید 50000 نفر نیاز است. شما هم می توانید برای شرکت در این طرح و کمک به ثبت این مکان عظیم جهان تشیع همین الآن به آدرس اینترنتی dar-alhuda.net  بروید و ثبت‌نام کنید.»
این متن اگر چه در نگاه نخست دل هر مسلمان عاشقی را به غلیان می اندازد تا هر چه سریع تر کمکی باشد برای ثبت آن در میراث جهانی اما آیا یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) با تأیید 50 هزار نفر از مردم عادی، هر اثر تاریخی را ثبت می کند؟

اگر ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو به این سهولت، قابل انجام است چرا یونسکو برای هر کشوری سهمیه سالانه حداکثر 2 اثر را اعلام کرده است؟ و چرا برای ثبت هر اثر در یونسکو سال ها کارشناسان برای جمع آوری پرونده آن تلاش می کنند و در اجلاس سالانه یونسکو برای ثبت اثر، چانه زنی ها بالا می گیرد؟

یونسکو ضابطه دارد/ از این حرکت متعجبم!

آتوسا مومنی، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور از مسئولانی است که سال ها در تهیه و تنظیم پرونده های ثبت ملی و پرونده های ثبت جهانی در یونسکو مشارکت داشته است.

مومنی درباره ارسال پیام های جمع آوری امضاهای اینترنتی در جهت ثبت جهانی «بقیع» در یونسکو به خبرنگار فارس می گوید: واقعاً از این موضوع متعجب هستم چون ثبت آثار در یونسکو یک ضابطه کلی دارد.

وی ادامه می دهد: هر کشوری آثار متعلق به خود را می تواند برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی کند که نیازمند طی مراحل و مقدماتی است و این گونه نیست که ما پیشنهاد بدهیم یک اثر تاریخی در یک کشور دیگر، توسط یونسکو ثبت شود.

مردم نمی توانند اثری را در یونسکو ثبت کنند

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور درباره اینکه آیا حمایت تعداد زیادی از مردم برای ثبت یک اثر تاریخی در یونسکو تأثیری دارد یا خیر؟ این گونه پاسخ می دهد که طبیعتاً خیر.

مومنی می افزاید: مردم و سازمان های مردم نهاد شاید بتوانند کمک فکری یا پیشنهاد دهنده برای ثبت جهانی یک اثر به مسئولان کشورشان باشند اما هیچ گاه یک سازمان بین المللی تنها بر اساس پیشنهاد آنها اقدامی انجام نمی دهد.

هر اثری متعلق به یک کشور است/ خود آن کشور باید اقدام کند

وی تأکید می کند که در یونسکو هر اثری به نام یک کشوری ثبت می شود و خود آن کشور باید برای ثبت جهانی میراث فرهنگی پا پیش بگذارد.

به گفته مومنی میراث فرهنگی در کشورهای مختلف، متولی گوناگونی دارد اما مهم این است که یونسکو پرونده های ثبت جهانی آثار را از همان متولی آن کشور می پذیرد.

بقیع؛ میراث اسلامی مشترک

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور درباره اینکه به هر حال قبرستان بقیع متعلق به تمام مسلمانان جهان است و ثبت جهانی آن خواسته تمام مسلمانان است، می گوید: شاید بتوان قبرستان بقیع را تحت عنوان پرونده مشترک کشورهای اسلامی در یونسکو مطرح و به ثبت رساند اما این موضوع هم نیازمند آن است که کشوری که این میراث فرهنگی در آن وجود دارد ابتدا اقدام کند و سپس سایر کشورها به آن اضافه شوند.

میراث جهانی یونسکو چیست؟

اما میراث جهانی یونسکو یا World Heritage Sites چیست؟ نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسیده است و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو است.

بقیع باز هم در غربت

قبرستان بقیع که حتی در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز زیارتگاه بوده است سال هاست که در گیر و دار حیله های متعدد وهابیون سعودی اسیر شده است.

به طوری که نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کاربردن امکانات ویژه‌ای، مرقدهای تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مرقدهای زیارتی و در واقع مکانی زیارتی - سیاحتی برای مسلمانان تبدیل‌ شد.

در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیون به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و برای دومین بار به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور چون قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (ص)، قبور همسران آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

با این تفاسیر، واضح و مبرهن است که با جمع آوری امضاهای اینترنتی، گامی برای ثبت جهانی قبرستان بقیع در بونسکو برداشته نمی شود اما اینکه در راستای چه اهدافی چنین پیام هایی از سمت یک سایت غیررسمی و بی هویتی در حال انتشار است هنوز مشخص نیست.

از سوی دیگر، پیگیری رسمی ثبت جهانی بقیع در یونسکو توسط عربستان نیز در شرایط فعلی این کشور که هنوز وهابیون بر آن سلطه دارند بعید به نظر می رسد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
نظرات بینندگان
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
و قبرهم في قلوب من والاهم ..
چه یونسکو بخواهد چه نخواهد !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ولی بد نیست این روند ادامه پیدا کنه
حالا نه یونسکو اصلا در قالب یک تعنراض از طرف عده زیادی انسان به تخریب قبور بقیع و آثار اسلامی در عربستان.
چه یونسکو ثبتش کنه چه نکنه ولی لا اقل یه اعتراض گسترده به این اقدام صورت پذیرفته.
بنظرم بهتره این روند جمع آوری امضا ادامه پیدا کنه
محسن 315
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
احسنت واقعاً قبرستان بقیع در قلب شیعیان است
mohamad
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نور خدا با فوت کردن خاموش نمی شود ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لو کره المشرکون ..
عبد الله علوی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اصلا این عمل برای ثبت انجام نشده
چرا که مسلم است که ثبت نکرده اند و نمی کنند
بلکه این برای آن است که شیعیان غیرت به خرج دهند و نام خود را در لیست مدافعین بقیع ثبت کنند...
پس ثبت نام کنید و به قول رهبر معظم:
" به وسوسه های خناسان" گوش ندهید...
این هم آدرس سایت زود برو و امضا کن و لیست را پر کنید.

http://www.dar-alhuda.net/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
عزیز دل برادر اینقدر عجولانه قضاوت نکنید اگر هدف این کار فقط غیرت شیعیانست و سوال در مورد ان کار خناسان است پس چرا در لیست اثاری که اسم برده است قبر عثمان بن عفان است؟؟؟!!!
ضمن اینکه لازم است بدانید عثمان در زمانی که به قتل رسید نگذاشتند در بقیع دفن شود و بعدا به بقیع ملحق کردند قبرش را
تحقیق کنید و بشناسید و بعد تا مرز تکفیر بروید
مانا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
ناشناس تحلیل خودت چیه؟
امیرحسین
United States
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
این فقط یک احساس عاشقانه است و گرنه همه میدونن که ثبت نمیشه.
بحرین را کمک کنیم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
ایشون خیلی بی جا کردند امضای بیش از 50 هزار شیعه رو نادیده گرفتند ! شمااا چرا ؟!!! لا اقل یک احترامی یک تشکری !! همیــــــــــن ثبت نمیکنند ؟!! یعنی ما اینقدر خوار شدیم که یک مدیر ایرانی اینطور شوق مردم رو نادیده می گیره ؟!!! اگر الان برید سایت رو ببینید میفهمید که کی باعث بانی این امر و پیشنهاد بوده و تا کنون بیش از 51 هزار نفر امضا کردند ؛ آیا برای ما نباید این افتخار محسوب بشه ؟!! اگر کسی نمیرفت تایید کنه و امضا کنه همین آقایون نمی یومدند شیعه رو به بی توجهی محکوووم کنند ؟!! شیعه نیوز عزیز لااقل شما یک خبر انتقادی می نوشتی اونها را محکوم میکردی چرااا شیعه های دیگه رو محکوم میکنی به امضا کردن یک چیز بی اساس ؟!!!! چرا اینقدر بی فکر شدیم؟!
بحرین را کمک کنیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
with 60248 supporters
بهتره چشمانتون رو بیشتر باز کنید عشق شیعه به ائمه اطهار شوخی نیست !! چشماتون رو باز کنید و ببینید خیل مشتاقان چگونه حتی با اینکه به حد نصاب رسیده ولی باز در حال تایید و یا امضا هستند ! شیعه نیوز شما یه چیزی بگوووووووووووووووووو
جواد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و ال محمد و آخر تابع له علی ذلک
کوزه گر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
ان شاء الله آقامون بیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
به نظر بنده غیر مسلمانان نباید برای مسلمانان تعیین تکلیف کنند
كورش
United Arab Emirates
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
ارزو به دل مي مونين 1000 سال ديكه هم بقيع ثبت نمي شه
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
آرزو به دل چی بمونیم؟! اگر تمام بقیع به بزرگراه هم تبدیل بشه هرگز اهل بیت فراموش نمی شه
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
بچه جون که سنت با تاسیس کشورت یکیه بقیع سالهاست ثبت شده والا شما و امثال شما از ترس این حرفها رو نمیزدید و دنبال این همه فرافکنی نمی دویدید
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
بیچاره بقیع تو دل ما ثبته تو نمیفهمی.
عاشق امیرالمومنین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
شما هم مبینید یه روزی میشه ما با اربابمون میایم مدینه النبی و بیت الله الحرام رو از اشرار پاک میکنیم بعد باذکر لبیک یا امیرالمومنین حیدر کعبه رو جلوی چشم شما و وهابیان طواف میکنیم. انشاالله
کلب الحیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
چه نیازی به انتشارِ این خبر داشتید؟
واجب بود؟
بدعت بود؟
یا اینکه این هم مثلِ قمه زنی، وهنِ مذهب بود؟
بگذارید چه راست و چه دروغ مردم عشقشان را به بقیع نشان دهند، چه دشمنی با اهل بیت سلام الله علیهم و محبّان اهل بیت کثّر الله أمثالهم دارید؟
مگر شما همه روزه راهپیمائی نمی کنید برای هر چیزی، مگر ما هم با شما همکاری نمی کنیم؟
پس چرا با راهپیمائی اینترنتی ما مخالفت می کنید؟
چرا زمانی که برای ثبتِ خلیج فارس به نامِ خلیج فارس و عدمِ نامگذاریِ آن به نامِ خلیجِ عرب خودتان را کشتید و هزاران ساعت و هزاران میلیون بیت المال را حرام کردید، حال که زمانِ نشان دادنِ عشقِ شیعیان به بقیع شده است مخالفت می کنید؟
و الله بالله تالله که من از سخنانِ یک نفر که اصلاً به او مربوط نیست در این زمینه نُطق کند، و از این سایت راضی نیستم که این خبر را منتشر کرده است.
(گرچه احتمال می دهم که این پیام را منتشر نکنید)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
راستی بابت اسمت هم خواستم بگم مولا بیشتر از کلب به عمار و سلمان و مالک نیاز داره
چند شب پیش یه دیالوگ تو فیلم مهمان کشی درباره حضرت مسلم تو تی وی شنیدم هنوز تو فکرشم. یجور دیگه اینحا بیان میکنم
واقعا که برخی از ما درکمون از دین مثل خودمون حقیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
شما تو مطلب جناب کلب الحیدر مطلب غیرمنطقی میبینی میثم خان؟؟!!!
حق با توست کلب الحیدر
پاسبانی آستان امیر مومنان افتخاری است که ذهن های حقیر را توانایی درک آن نیست.
فواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
حق با میثم است و تنها پاکان پاسبان حریم مقدس امیر عشق اند
lمحمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
تا چشم دشمن کور شه
من غلام کلب حیدر.
آخه در مقابل عظمت ائمه ما سگ هم نیستیم!!
علی رضا
France
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بیانیه عده ای از مومنین که در شبکه های اجتماعی منتشر شده در جواب گستاخی های این...

&&& در اعتراض به گستاخی سازمان میراث فرهنگی به محبان بقیع &&&
بیانیه ای در اعتراض به حَمَلاتِ نواصب و اعتراضاتِ نواصب به جمع آوریِ امضاء جهتِ ثبتِ جنّة البقیع به عنوانِ میراثِ جهانیِ شیعیان حفظهم الله و کثّر الله أمثالهم

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم، اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الأحیا منهم و الأموات. الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوكل علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات أعمالنا، من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و أشهد أن لا اله الا وحده لا شریك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله أرسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لو كره المشركون و جعله رحمة للعالمین بشیرا و نذیرا و داعیا الی الله بإذنه و سراجا منیرا و اشهد ان علیا امیر المومنین و سید المسلمین من اتاه نجی و من تخلف هلک، من یطع الله و رسوله فقد رشد و من یعصهما فقد غوی.

چند روزی است که وب سایتی را "شیخ ابو الهدی نصیر کاشف الغطاء" یکی از علماء غیور حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف راه اندازی نموده است. در این سایت توضیح مختصری از ائمه علیهم السلام و بزرگان مدفون در بقیع داده شده است و فرمی نیز موجود است که شخص با امضا آن، در واقع به دنیا اعلام میدارد که بقیع یک خواهان دیگر هم دارد...
آنچه در صفحه اول این وب سایت آمده است این عبارت است: " الحملة العالمیة لتسجیل جنة البقیع كتراث عالمی فی منظمة الیونیسكو " یعنی: کمپین بین المللی برای ثبت "بهشت بقیع" به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو... حال بگذریم که آیا چنین چیزی ممکن است یا نه و آیا یونسکو چنین کاری میکند، صرف جمع آوری امضاء فوائد و برکات بسیار زیادی دارد که به برخی از آنان جهت تنویر افکار مومنین اشاره میکنیم:
1- نشان دادن غیرت مومنین
2- ایجاد هیمنه و جلوه بزرگ در چشم دشمنان الله عزوجل به وسیله این رای گیری
3- به وحشت افتادن آل سعود کافر از وجود جانفشانان برای بقیع
4- تقویت ایمان در دلهای مومنین
5- فرحت و مرحمی بر قلب محزون حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه
و برکات دیگری که لا یحصیها الا رب السماوات و الارضین...
حال که در این زمانه غربت دین که مدعیان تشیع کوچک ترین عملی برای ترویج اسلام و رفع مظلومیت بقیع نمیکنند، این عالم نجفی کاری که از دستش بر می آمده انجام داده است و به قول معروف " کل ما لا یدرک کله لا یترک کله" حد اقل اقدام به جمع آوری امضاء برای بقیع نموده، پس از چند روز دیده ایم سر کله یکی از مسئولین سازمان "میراث فرهنگی" پیدا شده است و اقدام به اظهار نظر در مورد رای گیری برای بقیع نموده است و آن را تلویحا عملی " عبث و بیهوده " خوانده است.
هم اکنون ما ضمن هشدار به این سازمانِ می گوئیم:
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان...
مگر این عالم نجفی از شما پولی خواسته است؟؟؟ یا مگر زحمتی به شما تحمیل شده است؟؟؟ یا مگر مشکلی ایجاد میشود که برای بقیع امضاء جمع شود؟؟؟ کلّا و حاشا...

وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا (آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ) أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ

و برای اثبات وفا داری به عهدی که با بقیع بسته ایم هم اکنون دوباره و سه باره و ... در سایت
http://www.dar-alhuda.net/
ثبت امضاء میکنیم...
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
بقیع یعنی جایی که محترم ترین بندگان خدا در آن دفن هستند یعنی اهل بیت. اهل بیت شفاعت کننده همه مخلوقات اند، و شما دوستان برای این ناراحتید که یونسکو چرا بقیع را تایید نمی کنه؟! آنها به تایید یونسکو نیاز ندارند... ما هم نیازی نداریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
چرا؟
جاوبد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
با سلام
اگر اين شيوه، روال عادي ثبت در يونسكو هم نباشد، حركت فرخنده و خجسته اي است اگر ده ها، صدها و ميليون ها شيعه امضاي الكترونيكي داشته باشند و حتي تجمعات مسالمت آميز (ونه همراه با نفرين و لعن و مرده باد و ...) داشته باشند، صد در صد نه تنها بقيع ثبت جهاني مي شود، حتي مي توان از اين طريق كارهاي فرهنگي ديگري نيز انجام دادو
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
انشاالله يه روزي وهابي ها نابود ميشن
ز د
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
ان شاالله اگر هر چه زودتر شیعیان عربستان این نظام عمری رو ساقط کنند در این زمینه میشه امیدوار بود.
110
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
الاعمال بالنیّات
این قضیه ثبت بقیع در یونسکو مشکوک است
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
بسم الله الرحمن الرحیم
کربلایی غلام حسین یکی از فعالان سایبری در صفحه پلاس خود نوشت این قضیه ثبت بقیع در یونسکو مشکوک است

و در بخش نظرات خود افزود :ببینید یونسکو یه سازمان فرهنگیه که هر ساله دو میراث فرهنگی از کشورهای مختلف رو به ثبت میرسونه حالا چه میراث معنوی چه واقعی و …
معمولا این میراث از سوی دولت کشور مربوطه معرفی میشه و یا توسط یک کمپین داری حقوق با کاربر بالا از سوی اون گروه ارائه میشه
اگر احتمال اول درست باشه که دولت عربستان این پیشنهاد رو داده باید به یه اصل از یونسکو توجه کرد که میگه دست بردن در اصل اون میراث دیگه جایز نیست مثلا در قضیه میدان نقش جهان یونسکو بابت ساخت اون ساختمون مقابل مسجد چندین بار اخطار داد
در این صورت اگر بقیع در یونسکو ثبت به اگر بخواهند یک بقعه ای برای قبور درست کنند توسط یونسکو اخطار داده میشود و این می تواند بهانه خوبی برای عدم ساخت بقعه یا هرگونه دستکاری در اونجا باشه اما یک نکته هم در پیامک های رایج ارسالی هست که نوشته برای جلوگیری از تخریب بقیع! به سایت دارلهدی بروید یکی نیست بگه مگر بقیع الان ساخته شده که بریم امضا کنیم برای جلوگیری از تخریب اما بعد مثبت که ممکنه بقیع توسط یک کمپین شیعه ارائه شده باشه
۱-جماعت شیعه عربستان بسیار کم جمعیتند و طبیعتا تحت فشار حاکم ظالم هستند و نمی تونن آزادانه این کار رو انجام بدن
۲- من به هیچ منبع موثقی در مورد این ثبت توسط یک کمپین شیعه دست پیدا نکردم
۳- با وجود اینکه ایرانی ها، اغلب مخاطب این خبر هستند هیچ صفحه فارسی برای این قشر بزرگ شیعی برای ثبت امضا وجود نداره
– در صورت اینکه فرضیه مثبت صحیح باشد ثبت این امضا به این معنیه که ما نمی خواهیم چیزی به بقیه اضاف و کم بشه!
در صورتی که عقیده ما این نیست

اگر نظر و تحلیلی هست و یا سایت و منبع موثقی رو پیداکردید اطلاع دهید
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
برای خودش یه حرفی زده تو پلاس...
تو چرا جدی گرفتی..
والا
حق با علیرضا و کلب الحیدر و عبد الله علویست
میثم شاهد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
به علی قسم مگه میزاریم تا آخرش هستیم . تا ایران و ایرانی با غیرت هست .
فواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آیا اعتقاد شیعه با ثبت یونسکو تغییر می کند. اگر به تاریخ برگردید در ماجرای دیدار مرحوم ایت الله سید محمدرضا گلپایگانی که گروهی آمده بودند تا برای بقیع بارگاه بسازند ایشان این درخواست را نپذیرفت. در آن همتی عظیم نهفته است برای اهل دقت!
شیعه یعنی مظلومیت در تاریخ!
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
من با آقای فواد موافقم
فطمه
United States
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
من و دوستانم در این سایت ثبت نام کردیم و به خیلی ها هم گفتیم تا این کار رو بکنن. چون می خواستیم شیعه بودن و غیرت داشتن خودمونو به ائمه بقیع اعلام کنیم و از حریم پاکشون دفاع کنیم حتی با یک ثبت نامی که شاید به جایی هم نرسه.