۱

لقمه‌های حرام والدین عامل گناه فرزندان

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد گفت: لقمه‌های حرام خون را آلوده می کند و خون آغشته به حرام فکر حرام را به وجود می‌آورد و فکر حرام کار حرام را در پی‌خواهد داشت.
کد خبر: ۴۰۷۳۷
۰۹:۲۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حضور در مکان‌های آلوده را از  عوامل اصلی ارتکاب به گناه برشمرد و گفت: در جامعه امروزی حضور در برخی از مکان‌ها و محیط‌ها زمینه ارتکاب به گناه را فراهم می کند، از این رو افراد باید از حضور در این مکان‌ها خود را حفظ کنند.

وی افزود: همچنین افراد از حضور در جلوه‌های ملکوتی مانند مساجد و مکان‌های مذهبی و استفاده از سخنان گوهربار علما و استادان اخلاق که سبب تقویت روح ایمانی است غافل نشوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم از بی توجهی برخی خانواده در جهت کسب و کار خود ابراز تأسف کرد و یادآور شد: خون آغشته به حرام فکر حرام را به وجود می‌آورد و فکر حرام کار حرام را در پی‌خواهد داشت، تمام این موارد در اثر بی‌توجهی برخی والدین به لقمه‌های فرزندان است.

وی ادامه داد: آیه مبارکه «أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَکُمْ ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید -مگر آنکه داد و ستدی با تراضی یکدیگر، از شما انجام گرفته باشد- و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است» اشاره به این موضوع دارد.

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر خاطر نشان کرد: باید خانواده و دوستان با موعظه یک‌دیگر را در جهت دور شدن از آتش جهنم یاری کنند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد اشاره کرد و گفت: گناه مانند مار زهرآلود زندگی انسان را مسموم می‌کند، کسی که مرتکب گناه شود مورد غضب خداوند، قهر قرآن و فاصله از اهل‌بیت(ع) قرار گرفته و از نماز دور می‌شود.

وی ادامه داد: قسی القلب شدن، توفیق نداشتن اشک بر اباعبدالله (ع)، عدم حفاظت از ناموس، شکسته شدن حرمت والدین و سیاهی چهره در قیامت از دیگر عوامل گناه است، قرآن می‌فرماید «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ».

این مشاور حوزوی رفت آمد با دوستان ناباب، استفاده از کتاب‌های منحرف، عکس‌های برهنه، پیامک‌های شهوت انگیز، ترویج فرهنگ غرب را از عوامل تشویق به گناه دانست و تاکید کرد: روح انسان مانند جسم نیاز به طعام دارد، اگر طعام فاسد باشد روح، فکر و اندیشه را نابود خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رضوی مهر امامزاده‌ها و گلزار شهدا را قطب‌های فرهنگی خواند و بهترین دستورات اخلاق عمل به گفته‌های ائمه(ع) و وصیت نامه شهدا دانست و گفت: محور اصلی اسلام در سه زاویه اخلاق، احکام و اعتقاد خلاصه شده است در هیچ دینی مانند دین اسلام به ویژه تشیع به مهرورزی، کمک به یتیم و احترام به بزرگ‌ترها توصیه نشده است.

وی اضافه کرد: باید مکارم اخلاقی که اقیانوس معارف دین، تکمیل کننده بشر و موفقیت در دنیا و آخرت است را بشناسیم و از رذائل اخلاقی مانند دروغ، غیبت و تهمت دوری کنیم.

 این استاد حوزوی توکل به خدا، توسل به ائمه(ع) و استفاده از دستورات علما را راهبرد موثر در جهت حفظ خود از گناه عنوان کرد و گفت: نیکبخت کسی است که چالش‌ها را بشناسد به انس با قرآن، اهل‌بیت، عدالت، تقوا و نماز اول وقت توجه داشته و در مسیر اولیا و شهدا گام بردارد.

وی در پایان توبه، ختم قرآن برای امام زمان(عج) و جامه عمل پوشاندن به دانسته‌ها را سبب پاک شدن خطاهای گذشته دانست و تصریح کرد: آیت الله بهجت می‌فرمودند «صبح‌گاه و شامگاه بگوید خدایا مرا در دژ محکم خود قرار بده و 11 مرتبه«قل هوالله» بخوانید»./
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
وای از خرافات که بجای علم و دانش و منطق، وجود بعضیها را احاطه کرده.