بسم الله الرحمن الرحيم
يكي از اشكالاتي كه هميشه وهابيها به شيعيان ميگيرند و به خصوص در اين روزها در شبكههاي وهابي جار زده ميشود، اين است كه چرا شما شيعيان قرآنها را روي سر خود ميگيريد و دعا ميكنيد؟ قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و دعا خواندن.
مجريان يكي از همين شبكهها ادعا ميكرد كه شيعيان به اين دليل قرآن را روي سر ميگيرند كه مبادا متن قرآن به چشم آنها بخورد و موحد بشوند!!! .
در پاسخ ميگوييم: ترديدي نيست كه قرآن براي خواندن و عمل كردن است و شيعيان بيش از شما با قرآن آشنا هستند و به آيات قرآن عمل ميكنند؛ اما چه كسي گفته است كه قرآن روي سر گرفتن حرام است؟
آيا روايتي از رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه اهل بيت عليهم السلام و يا يكي از اصحاب مبني بر حرمت اين عمل وجود دارد؟
نه تنها دليلي بر حرمت نيست؛ بلكه علماي اهل سنت با سند صد در صد صحيح نقل كردهاند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام ميداد.
ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مينويسد:
(1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... .
از ابوصالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را ميگرفت و بر سر ميگذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورقهاي آن را ميشنيدم . سپس ميفرمود: خدايا آنها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...
الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاى277هـ) ، المعرفة والتاريخ ج 2 ص751 ، تحقيق : الدكتور أكرم ضياء العمري ، ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ .
البداية والنهاية ، اسم المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي أبو الفداء الوفاة: 774 ، دار النشر : مكتبة المعارف - بيروت
البداية والنهاية ج 8 ص 12
بررسي سند روايت:
عبد العزيز بن عبد الله بن يحيى بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي السرح.
عبد العزيز بن عبد الله العامري الأويسي الفقيه عن مالك ونافع بن عمر وعنه البخاري وأبو زرعة ثقة مكثر خ د ت ق
الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج1 ص656، رقم: 3397
عبد العزيز بن عبد الله بن يحيى بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي سرح الأويسي أبو القاسم المدني ثقة من كبار العاشرة خ د ت كن ق
تقريب التهذيب ج1 ص357 ، رقم: 4106
إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف
إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف الزهري أبو إسحاق المدني نزيل بغداد ثقة حجة تكلم فيه بلا قادح من الثامنة مات سنة خمس وثمانين ع
تقريب التهذيب ج1 ص89 ، رقم: 177
إبراهيم بن سعد الزهري العوفي أبو إسحاق المدني عن أبيه والزهري وعنه بن مهدي وأحمد ولوين وخلق توفي 183 وكان من كبار العلماء ع
الكاشف ج1 ص212 ، رقم: 138
شعبة بن الحجاج
شعبة بن الحجاج الحافظ أبو بسطام العتكي أمير المؤمنين في الحديث ولد بواسط وسكن البصرة سمع معاوية بن قرة والحكم وسلمة بن كهيل وعنه غندر وأبو الوليد وعلي بن الجعد له نحو من ألفي حديث مات في أول عام 16 ثبت حجة ويخطىء في الأسماء قليلا ع
الكاشف ج1 ص485 ، رقم: 2278
شعبة بن الحجاج بن الورد العتكي مولاهم أبو بسطام الواسطي ثم البصري ثقة حافظ متقن كان الثوري يقول هو أمير المؤمنين في الحديث وهو أول من فتش بالعراق عن الرجال وذب عن السنة وكان عابدا من السابعة مات سنة ستين ع
تقريب التهذيب ج1 ص266 ، رقم: 2790
محمد بن عبيد الله الثقفي
محمد بن عبيد الله بن سعيد أبو عون الثقفي الكوفي الأعور ثقة من الرابعة خ م د ت س
تقريب التهذيب ج1 ص494 ، رقم: 6107
عبد الرحمن بن قيس ابو صالح الحنفي
عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي عن علي وابن مسعود وعنه بيان بن بشر وإسماعيل بن أبي خالد ثقة م د س
الكاشف ج1 ص641 ، رقم: 3295
عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي ثقة من الثالثة قيل إن روايته عن حذيفة مرسلة م د س
تقريب التهذيب ج1 ص349 ، رقم:3987
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
اگه یه ذره قران می خوندین حالو روز مملکتمون این جوری نبود که با توهمات و خرافات مملکت اداره بشه