۰

انتصاب شاهزاده بندر بن سلطان به ریاست سازمان جاسوسی عربستان نشانه ی چیست؟

فایننشال تایمز نوشت: انتصاب تعجب برانگیز سفیر سابق و جنگ طلب عربستان سعودی در واشنگتن به عنوان رییس سازمان اطلاعاتی این کشور نشان دهنده ی سیاست خارجی تهاجمی تر عربستان سعودی در منطقه است.
کد خبر: ۳۸۵۵۱
۱۷:۳۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شفقنا، شاهزاده بندر بن سلطان 63 ساله از زمان احضارش از آمریکا در سال 2005 سعی در عدم جلب توجهات به خود کرده است.

وی به مدت 22 سال سفیر عربستان در آمریکا بود و مشهور به فعالیت های محرمانه و شاتل دیپلماسی است. انتصاب او در پنج شنبه گذشته به تلاش عربستان سعودی برای ایفای نقشی قاطعانه تر در شکل گیری نتایج شورش های عربی و مهار ایران اشاره دارد.

حسین شوبوکشی، تحلیلگر سالکن جده گفت: او در خصوص امور ایران و سوریه کارکشته است. زمانی که شاهزاده بندربن سلطان سفیر عربستان در آمریکا بود،  وظایف محوله در خصوص احزاب مختلف در لبنان را حل می کرد و بحران ها را از بین می برد.

واکنش عربستان سعودی به قیام های مختلف عربی به شکل نظارت انفعالی و مداخله فعال بوده است. این کشور از رژیم های خاصی مانند بحرین حمایت می کند و به انتقال قدرت در کشورهای مثل یمن سرعت می بخشد.

عربستان سعودی متحد امنیتی و اقتصادی غرب به شمار می آید، اما  سقوط متحدان او در مصر و تونس نگرانی های جدی در میان خاندان آل سعود به وجود آورده است. با توجه به عملکرد غیرقابل پیش بینی کشورهای غربی در سال 2011 آل سعود به دست گرفتن امور را لازم می داند. در سوریه، عربستان همراه با قطر اقدام به  تسلیح شورشیان علیه رژیم اسد کرده اند.

یک ناظر غربی گفت: هم اکنون فرصت بزرگی برای سیاست خارجی تهاجمی وجود دارد. سعودی ها به شکل قابل توجهی در خصوص سوریه تهاجمی و آشکار عمل کرده اند.

وی افزود: آنها از زمان افغانستان تاکنون، این گونه در مورد حمایت و تسلیح نیروهای مخالف علنی عمل نکرده اند.

شاهزاده بندر همچنین مشهور به خصومت داشتن علیه بشار اسد رییس جمهور سوریه است.

او همچنین در حل مسایل دشوار و پیچیده از جمله مذاکره سازش در مورد بمب گذاری لاکربی  و آغاز روابط با روسیه و چین نقش هایی ایفا کرده است.

عبدالعزیر ساغر رییس مرکز پژوهشی خلیج گفت: بندر دارای ترکیب تجربه سیاسی و نظامی است.

هم اکنون، میل و رغبتی در عربستان برای کسب نفوذ و قدرت بیشتر بر مسایل در سوریه وجود دارد. آنها به ویژه  به دنبال حصول اطمینان از آن هستند که  که سلاح ها مانند موشک های ضد تانک دست دیگر کشورها نیفتند.

شاهزاد بندر پس از بازگشت از آمریکا، شورای امنیت ملی سعودی را تشکیل داد اما به طور غیرمنتظره ای، فعالیت های دولتی محدود خود را ادامه داد.

برخی از ناظران سیاسی می گویند که ملک عبدالله دیگر نظر مساعدی نسبت به او ندارد.

شورای امنیت ملی که او رهبری آن را در دست دارد، برای اولین بار در ماه مارس سال گذشته و زمانی که یک گروه مخالف آل سعود خواستار برگزاری روز خشم شده بود، تشکیل جلسه داد.

پادشاه، ولیعهد، وزیر کشور و وزیر خارجه اعضای این شورا هستند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ماموریت این شورا شامل ایجاد هماهنگی میان تبادلات بین نهادهای امنیتی در عربستان برای پاسخ به تهدیدهای بالقوه و تسهیل همکاری های بین المللی با دیگر کشورها می شود.

انتصاب شاهزاده بندر بن سلطان به سمت رییس سازمان اطلاعاتی یک روز پس از وقوع انفجار و کشته شدن چندین تن از مقامات ارشد امنیتی سوریه اتفاق افتاد.

یک تحلیلگر مطلع غربی گفت: هم اکنون زمانی بسیار مهم برای سعودی ها محسوب می شوند که به آنچه می خواهند دست یابند و  ایران را سوریه بیرون برانند.

ناظران می گویند: تجربه شاهزاده بندر و رابطه ی نزدیک او با آمریکایی ها ممکن است به تقویت سرویس های اطلاعاتی کمک کند.

او از قدرت و نفوذ بسیاری در محافل آمریکایی و همچنین داخل خانواده ی بزرگ سلطنتی به خصوص در دوران سلطنت ملک فهد برخوردار بود.

شاهزاده بندر بن سلطان به عنوان متحد نزدیک دولت بوش محسوب می شود و به شدت به رهبران جمهوریخواهان تمایل دارد. او همچنین، به دلیل پیشرفت ها و اثبات خود در خانواده بزرگ سلطنتی مورد احترام است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: