۰

گسترش شكاف ميان مردم و آل سعود

پژوهشگر مصري و سردبير روزنامه الغد گفت: با توجه به شكاف عميقي كه ميان مردم و خاندان حاكم بر عربستان سعودي به وجود آمده، تحولات سياسي در اين كشور روند فزوني به خود گرفته است.
کد خبر: ۳۳۸۹۴
۱۴:۳۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، "عادل الجوجري" شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: خاندان حاكم بر عربستان علاوه بر اعتراضات جوانان قطيف و العواميه با نسل جديدي از دانشجويان معترض در دانشگاه ابها و دانشگاه تبوك روبرو هستند.

الجوجري افزود: معترضان عربستاني نسل نوانديشي هستند كه با تكنولوژي جديد، قوانين روز و شرايط جهاني شدن آشنا هستند و هيچگاه رژيم فسيل شده اي را كه توان پاسخ به خواسته هاي قانوني جوانان را ندارد، نمي پذيرند.

اين پژوهشگر مصري خاطرنشان كرد: 20 درصد از نيروهاي شاغل در عربستان بيكار و يك ميليون نفر نيز خواهان دريافت حق بيكاري در اين كشور نفت خيز هستند.

وي با تاكيد بر اهميت اعتراضات دانشجويان دختر عربستاني اظهار داشت: دختران دانشجو ، روح جنبش ملي و سردمدار جنبش سياسي در عربستان هستند.

الجوجري گفت: تظاهرات دانشجويان دختر و اعتراض هاي آنان به اين معناست كه جامعه عربستان در خفقان داخلي به سر مي برد كه فقط اين نسل مي تواند آن را فرياد بزند و خواستار تغييرات شود.

وي تاكيد كرد: هيچ يك از توجيه هاي رژيم عربستان از جمله انگ طايفي گري به جنبش هاي اعتراضي حقيقت ندارد زيرا اين مسايل پس از اين كه ثابت شد حوادث عربستان جنبشي انقلابي، واقعي و روشنگرانه جوانان است، از سوي رژيم مطرح شد.

الجوجري خاطرنشان كرد: جنبش اعتراضي در عربستان، خواستار تغيير و اصلاح  جامعه اي است كه دچار جمود فكري و سياسي شده است.

وي با بيان اين كه ادعاي ثبات سياسي در عربستان توهم است، افزود: خواسته هاي اجتماعي يا صنفي دانشجويان و ساير گروه هاي معترض، در نهايت به آگاهي عمومي در اين كشور تبديل خواهد شد و تغييراتي را در آينده به دنبال خواهد داشت.

الجوجري با اشاره به اهميت اعتراضات دانشجويي در عربستان، واقعه جرقه انقلاب تونس به دست به يك فارغ التحصيل دانشگاهي و همچنين انقلاب مصر را ياد آور شد.

پژوهشگر مصري و سردبير روزنامه الغد گفت: محمد بوعزيزي در تونس  فارغ التخصيل دانشگاه بود كه فرصت اشتغال نداشت و با پليس درگير شد و سپس حوادث پس از آن و انقلاب تونس رقم خورد.

الجوجري خاطرنشان كرد: انقلاب مصر نيز تحت تاثير اعترضات خالد سعيد قرار گرفت كه توسط پليس سركوب شد بنابر اين تغييرات و اصلاحات ممكن است با مسائل اجتماعي و صنفي آغاز شود و بعدها رنگ و بوي سياسي بگيرد.

وي افزود: يكي از مخالفان رژيم آل سعود كه در زندان هاي عربستان به سر مي برد از سي روز پيش دست به اعتصاب غذا زده است زيرا بدون محاكمه عادلانه و قانوني به مدت 5 سال به حبس محكوم شده است.

الجوجري اظهار داشت: درعربستان محاكمه هاي عادلانه وجود ندارد و صدها و چه بسا هزاران نفر بدون محاكمه در زندان به سر مي برند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: