۰
نگاهی به پرونده سری رئیس شورای عالی نظامی مصر؛

افشای تلگراف محرمانه سفیر آمریکا با طنطاوی درباره جانشینی مبارک

پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، شورای نظامی به ریاست سپهبد "محمد حسین طنطاوی" قدرت را در این کشور برعهده گرفت که در دوران مبارک مسئولیت وزارت را برعهده داشت، بسیاری او را نزدیکترین فرد به مبارک و بسیاری دیگر با نفوذترین فرد در مصر می‌دانند.
کد خبر: ۳۱۴۷۵
۱۱:۵۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، پس از کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر از قدرت کسی جای او را در مصر گرفت که بسیاری او را فردی نزدیک به مبارک و بسیار با نفوذ بدانند و برخی دیگر اعتقاد دارند، او را باید قدرتمندترین فرد در مصر بشمار آورد که حتی به مبارک نیز دستور می‌داد،‌ مطلب زیر تلاش دارد، نگاهی به زوایای پنهان زندگی سپهبد "محمد حسین طنطاوی" بیاندازد.

توصیف سفیر سابق آمریکا در قاهره از طنطاوی

".... وزیر دفاع سپهبد محمد حسین طنطاوی در صورتی که این قضیه را به سود منافع مصر بداند، می‌تواند نقش مهمی در فراهم کردن زمینه به قدرت رسیدن جمال مبارک ایفا کند، همانگونه که در همان حال می‌تواند، نقشی اساسی در عدم به قدرت رسیدن وی داشته باشد، این درحالی است که گزارش‌های متعددی حکایت از گرایش طنطاوی به جمال مبارک برعکس برادرش علاء مبارک، پسر بزرگ رئیس جمهور مصر دارد".

مطالب فوق بخشی از تلگراف محرمانه "فرانسیس ریچاردونی"، سفیر سابق آمریکا در قاهره است که در سال 2007 درباره جانشینی مبارک از آن سخن گفت و سایت ویکی‌لیکس در سال گذشته ضمن اسناد منتشره خود آن را فاش کرد تا به این وسیله تصویری کامل از المشیر طنطاوی به افرادی ارائه دهد که پیرامون حسنی مبارک را فراگرفته بودند، چون تمام کسانی که اطراف مبارک در آن زمان مشاهده می‌شدند و منتظر اعلام نتیجه جانشینی حسنی مبارک بودند به خوبی می‌دانستند، طنطاوی آخرین مانع برسر راه جانشینی و تعیین جانشین در مصر بود.

این در حالی است که بر هیچ کس پوشیده نبود، در صورتی‌که جمال مبارک در مصر به جای حسنی مبارک به قدرت می‌رسید، "زکریا عزمی" به عنوان معاون وی و "انس الفقی" به عنوان وزیر امور ریاست جمهوری و "مصطفی الشافعی" به سمت مدیر دفتر زکریا عزمی و "جمال عبد العزیز" به سمت معاون دیگر رئیس جمهور جدید انتخاب می‌شدند.

با اینکه روند امور تا سال 2009 به این منوال سپری می‌شد، با این حال هیچ‌کس منکر این امر نبود که این برنامه‌ریزی‌ها تنها با موافقت محمد حسن طنطاوی امکان اجرای کامل پیدا می‌کرد و در واقع همانگونه که در سطور بالا گفته شد، بزرگترین مانع برسر اجرای تمام و کمال این طرح طنطاوی بود که احساسات خود را به ویژه در قبال قضیه جانشینی مخفی می‌کرد و رابطه او با زکریا عزمی تنها به روابط کاری محدود می‌شد.

تلاش‌های ناکام برای برکناری المشیر طنطاوی

از آنجا که المشیر طنطاوی مانعی بر سر به قدرت رسیدن جمال مبارک شمرده می‌شد، از سال‌های پیش تلاش‌هایی برای برکناری وی از سمت وزیری دفاع مصر انجام شد که در 4 اقدام می‌توان آن را خلاصه کرد که به دلیل قدرت و توان المشیر طنطاوی همه محکوم به شکست و ناکامی شدند و بسیاری از شخصیت‌های مصری که در سیاست‌گذاری‌های این کشور نقش داشتند، مانند سوزان مبارک و خود جمال مبارک و زکریا عزمی شرکت در این توطئه‌ها را نپذیرفته و رد کردند و در ادامه درخواهیم یافت که سوزان مبارک و زکریا عزمی و جمال مبارک اگرچه پیوستن به آن توطئه‌ها را رد کرده بودند، اما در نهان ژوئیه 2011 را به عنوان زمان تغییر وزیر دفاع با وزیری دیگر مشخص کرده بودند که به آنها وفادار بوده و مانعی برسر راه اجرای نقشه‌هایشان نباشد، به ویژه آنکه آنها در این اواخر موفق شده بودند، "ابو الفوا رشوان"، منشی ویژه حسنی مبارک را پس از 30 سال در نوامبر 2010 به اتهام نفوذ در مبارک جهت انتخاب المشیر طنطاوی به سمت وزیر دفاع از سمت خود برکنار کنند.

المشیر خود گزارش‌های کاری را به رئیس جمهور ارائه می‌‌دهد

بر اساس سیستم کاری دفتر ریاست جمهوری مصر "یاور" بزرگ حلقه ارتباط وزیر دفاع با رئیس جمهور به شمار می‌آید و به این ترتیب یاور بزرگ گزارش‌های کاری وزارت دفاع را به رئیس جمهور ارائه می‌داد، تا پیش از اواسط دهه نود این مقام توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شد تا اینکه از این زمان زکریا عزمی خود را بر تمام دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به ریاست جمهوری تحمیل کرد و تمام این نهادها در یک نهاد تحت عنوان دفتر ریاست جمهوری و شخص خود به عنوان رئیس دفتر خلاصه کرد و به این ترتیب سمت یاور بزرگ را از آن خود کرد، بالطبع تمام این اقدامات با این هدف صورت گرفت تا تمام آنچه در وزارت دفاع مصر می‌گذرد، از چشم زکریا عزمی دور نباشد و تمام تحرکات این وزارتخانه و بالطبع المشیر طنطاوی را زیر نظر داشته باشد و این موضوع به شدت المشیر طنطاوی را آزار می داد و همین موجب شد تا سرانجام المشیر اوایل سال 2000 منصب منشی نظامی را به حسنی پیشنهاد دهد که با موافقت مبارک همراه شد.

به این ترتیب خلبان "مدحت عرفه"، رئیس شعبه تسلیحات نیروی هوایی مصر که هم مبارک و هم طنطاوی به خوبی او را می‌شناختند به سمت منشی نظامی مبارک منصوب شد و تا سه سال این پست را همچنان در اختیار داشت تا اینکه سرانجام براثر توطئه‌های زکریا عزمی وی از مقام خود برکنار شد و پس از آن بود که المشیر خود این مسئولیت را تا زمان سرنگونی حسنی مبارک عهده‌دار بود تا پس از سقوط رژیم مبارک دارای بزرگ‌ترین آرشیو پرونده‌های نظامی باشد، این درحالی است که در تمام طول این مدت طنطاوی با روان شناسی خوب خود هرچه را که می‌خواست به مبارک تحمیل می‌کرد، بی‌آنکه کسی از اطرافیان مبارک از این امور مطلع باشد و این موضوعی بود که به شدت خشم جمال مبارک را برمی‌انگیخت.

در واقع جمال مبارک از بی‌خبری آنچه در وزارت دفاع که در اختیار طنطاوی بود و وزارت اطلاعات که در دست "عمر سلیمان" بود، می‌گذشت، بسیار خشمگین بود تا اینکه طنطاوی "ابو الفوا رشوان" را به عنوان منشی ویژه مبارک معرفی کرد و او قربانی توطئه سوزان و جمال و عزمی شد و تنها پس از برکناری ابو الفوا و نادیده گرفتن پندها و اندرزهای وی، حکومت مبارک سرنگون شد.

بیوگرافی و زندگی خصوصی طنطاوی

اکتبر آینده المشیر طنطاوی 76 ساله می‌شود، وی متولد اکتبر 1935 است، در سال 1956 از دانشکده جنگ و پس از آن دانشکده ستاد مشترک ارتش فارغ التحصیل شد. او در جنگ 1967 و همچنین در جنگ‌های فرسایشی و اکتبر 1973 شرکت داشت و فرمانده یگان پیاده نظام مصر بود. پس از جنگ 1973 او مدال شجاعت گرفت و پس از ان در سال 1975 به عنوان کاردار نظامی مصر راهی پاکستان و سپس افغانستان شد و در سال 1988 به فرماندهی یگان ریاست جمهوری و پس از فرمانده نیروهای مسلح مصر و در سال 1991 با درجه سرلشکری به سمت وزیر دفاع مصر منصوب شد. در سال 1993 حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر پست دیگری به طنطاوی داد و او را علاوه بر سمت وزیری دفاع به سمت مسئول تولید تسلیحات نظامی مصر منصوب کرد.

المشیر طنطاوی هر روز تلاش می‌کند به همراه دیگر افسران بلند پایه ارتش فوتبال بازی کند و آنقدر با علاقه به این بازی می‌پردازد که پس از پایان بازی تمام لباس‌های خیس از عرق می‌شود و همین موجب شده تا وی از توانایی و قدرت بدنی بسیار بالایی در طول این سال‌ها برخوردار باشد.

محمد حسین به عنوان وزیر دفاع مصر در منطقه "حلمیه الزیتون" زندگی می‌کند که مقر وزارت دفاع مصر از سال 1952 تاکنون در آنجا قرار دارد و کسانی که از محل سکونت وی دیدن کرده یا به ملاقات وی در منزلش رفته‌اند،‌ می‌دانند که وی به همراه همسرش که یک زن خانه‌دار است در سادگی زندگی کرده و از هرگونه نشانه‌های اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی در خانه وی خبری نیست.

وی دارای کتابخانه بزرگی است که مختص اوست و در آن صدها جلد کتاب درباره موضوعات مختلف نظامی و ادبی به ویژه داستان‌های "توفیق الحکیم" و "طه حسین" مشاهده می‌شود.

وزیر دفاع مصر و رئیس شورای عالی نظامی مصر دارای دو پسر به نام‌های "عمرو" و "شریف" است و از دوستان بسیار نزدیک جمال مبارک به شمار می‌ایند.

المشیر و ابراهیم سلیمان

ابراهیم سلیمان، وزیر وقت مسکن مصر در تمام طول این سال‌ها با وجود اصرار و پافشاری زکریا عزمی نتوانست به المشیر طنطاوی نزدیک شود و با دادن ویلا یا قطعه زمینی محرم اسرار وی شود، و هرگاه به وی چنین پیشنهادی می‌داد، طنطاوی به او می‌گفت که همه جای کشور مسکن یک نظامی است و او همواره از سیاست‌های رژیم مبارک در قبال اراضی دولت انتقاد می‌کرد، همین موجب شد تا سرلشکر "عادل نجیب"، رئیس هیئت مهندسی نیروهای مسلح مصر را به مبارک معرفی کند تا مبارک نیز عادل نجیب را به سمت هیئت‌ مجتمع‌های مسکونی مصر انتخاب کند و این ضربه دیگری بود که بر جمال مبارک و زکریا عزمی و همدستانشان وارد شد، چون از آن پس فعالیت‌های آنها و غارت اراضی مصر توسط آنها بگونه‌ای زیر نظر نجیب می‌رفت. دو سال در این پست بود تا اینکه در زمان انقلاب احمد شفیق، نخست‌وزیر وقت تلاش بسیار کرد تا عادل نجیب را از سمت خود برکنار کند که با ناکامی وی مواجه شد و در واقع همین اقدام وی خشم طنطاوی را برانگیخت تا شفیق خروج خود از دولت و انحلال آن را اعلام کند.

المشیر و نگهبانان خصوصی و شخصی مبارک

با خروج سرلشکر "حامد شعراوی" از فرماندهی گارد نگهبانان ویژه مبارک، زکریا عزمی و جمال عبد العزیز تلاش کردند، "محسن عبد العلیم" را جایگزین وی کنند، اما وقتی مبارک در این‌باره با المشیر طنطاوی مشورت کرد وی "شاهین البسیونی" را برای فرماندهی نیروهای ویژه مبارک و گارد ریاست جمهوری معرفی کرد که با موافقت و استقبال مبارک مواجه شد و این ضربه‌ای بزرگ بر زکریا عزمى و جمال عبد العزیز وارد کرد و به همین دلیل جمال مبارک، عبد العلیم به سمت منشی مخصوص خود برگزید.

در سال 2005 جمال مبارک و زکریا عزمى با موافقت سوزان مبارک تصمیم گرفتند که یکی از مسئولان بلند پایه گارد ریاست جمهوری برای احراز پست وزیری دفاع انتخاب کنند، اما دست داشتن وی در یک قضیه اخلاقی و مفاسد اخلاقی موجب شد، وی نه تنها به جای طنطاوی منصوب نشود بلکه حتی پست خود را نیز از دست بدهد و به این ترتیب اولین تلاش جمال و سوزان مبارک و زکریا عزمی برای برکناری طنطاوی با شکست مواجه شد.

آخرین تلاش آنها شب برکناری مبارک از قدرت صورت گرفت، هنگامی‌که جمال مبارک دستور برکناری طنطاوی به عنوان مسئول حوادث التحریر را صادر کرد، اما عبد اللطیف المناوی، مجری تلویزیون از خواندن پیام برکناری طفره رفت، اما در دومین و سومین تلاش سوزان و جمال به توافق رسیده بودند که طنطاوی را در ژوئیه 2010 از مقام خود برکنار کنند، اما انقلاب 25 ژانویه به وقوع پیوست تا اینکه المشیر طنطاوی موقتا به ریاست مصر انتخاب شود.
برچسب ها: طنطاوی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: