۰

استقبال مسلمانان انگلیس از دادگاه های شریعت اسلامی

افزایش استقبال مسلمانان از دادگاه شریعت اسلامی در انگلیس باعث شده است که مسلمانان این کشور برای حل مشکلات و درگیری های خود به این دادگاه ها مراجعه کنند.
کد خبر: ۳۰۴۷۳
۱۸:۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، پس از اینکه دادگاه های شریعت اسلامی در انگلیس کار خود را آغاز کردند، به مرور زمان این دادگاه توانست جایگاه خود را در این کشور در میان مردم و مسلمانان انگلیس پیدا کند، به طوری که امروز هزاران نفر از مسلمانان از اجرای شریعت اسلامی استقبال می کند و این استقبال سیر صعودی خود را پیش گرفته است.

مسلمانان انگلیس برای حل درگیری های خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی به این دادگاه رجوع می کنند، اگرچه برخی از گروه های حقوق زنان و دیگران نسبت به گرایش مسلمانان به دادگاه معترضند.
"خواهرمن باید واقعیت را به من بگویی، زیرا خداوند همه سخنانت را می شنود، تو می توانی به من دروغ بگویی اما به خداوند نه" این سخنان شیخ هیثم حداد، یکی از قاضیان دادگاه شریعت اسلامی به یکی از مراجعه کنندگان خود است که او را نصحیت می کند.

شیخ هیثم در پشت میز کوچکی در یکی از مراکز به عنوان یکی از نمایندگان شریعت اسلامی که بزرگترین هیئت شریعت اسلامی انگلیس در لیتون واقع در شرق لندن به شمار می آید، نشسته است و به سخنان زنی گوش می دهد که خواهان جدایی از همسرش براساس شریعت اسلامی است زیرا همسرش نمی خواهد او را طلاق دهد.

این زن به شیخ هیثم می گوید: من با او خوشبخت نیستم، همسرم را به ندرت می توانم در منزل پیدا کنم. من پیامک هایی از زنان دیگر نیز در تلفن همراه او دیده ام. او به نفقه مرا و خرجی فرزندانم را نیز نمی دهد.
برای شیخ هیثم خیلی آسان است که براساس شریعت اسلامی به زندگی آنها پایان دهد، اما قاضی باید زن را قانع کند و سپس طلاق او را بدهد هرچند که زوج مخالف باشد.

این مورد یک نمونه از موارد زیادی است که دادگاه های شریعت اسلامی با آن برخورد می کنند و هزاران مسلمانان برای کمک و حل مشکلات خانوادگی و مالی و تجاری به این دادگاه پناه می برند.
براساس گزارش منتشر شده موسسه اندیشه اسیفیتاس در سال 2009 میلادی، نزدیک به 85 دادگاه شریعت اسلامی در لندن فعالیت می کنند.

شیخ حداد در این باره می گوید: مواردی که به مراجعه می کنند، از سه تا پنج سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.
وی می افزاید: به طور میانگین، ما ممکن است ماهیانه با همه موارد برخورد کنیم و این موارد از 200 تا 300 مورد است. از یکی دو سال گذشته به نسبت موارد کمتر شده است و مسلمانان امروز ارتباط بیشتر با اعتقادشان برقرار کردند و نسبت به آنچه به آنها می گوییم آگاه تر شده اند.

دادگاه شریعت از سال 1982 میلادی تحت نظارت اداره دادگاه ها فعالیت می کند و آن را موازی با نظام قانون انگلیس به طور محلی تعیین می کنیم.
اما هیچ مقام قانونی بر دادگاه های غیر اسلامی در این کشور نظارت نمی کند و نمی تواند هیچ مجازاتی اعمال کند و تنها می توانند با موارد شهری برخورد کنند، ولی تعدادی از مسلمانان به طور داوطلبانه احکام این دادگاه را که علما صادر می کنند، می پذیرند.

عمر حنان(28 ساله) از شهر سولیهل که یکبار به دادگاه شریعت به جای مراجعه به دادگاه های انگلیس به خاطر درگیری مالکیتی بین او و بین شرکاء انگلیسی مسلمانش مراجعه کرده است، می گوید: رضایت از اصول اسلامی علت اصلی مراجعه ام به دادگاه شریعت اسلامی بودو به همین دلیل به دادگاه اسلامی رفتم و به سرعت مشکل من در سه یا چهار ماه حل شد.

حنان می افزاید: این کار تنها 200 لیره استرلینگ هزینه داشت و فکر می کنی این کار در دادگاه انگلیس چقدر هزینه داشت.
در همین حال، با افزایش درخواست شریعت اسلامی، برخی از شرکت های وکالت انگلیس از این بازار پرشکوه استفاده کردند.

اینا خان، وکیل مسلمان انگلیسی که به مراجعان خود براساس شریعت اسلامی و قانون انگلیس مشاوره قانونی می دهد، می گوید: من سردرگم ام از اینکه بیشتر مردمی که با آنها برخورد دارم، سنشان دست کم 50 سال است و آنها مسلمانان انگلیسی هستند که می خواهند هویت اسلامی و انگلیسی شان را حفظ کنند و به همین من به آنها راه حل هایی را به آنها ارایه می دهم که به خواسته های دو سیستم و با یک سقف وفادار باشد.

با افزایش درخواست شریعت اسلامی در انگلیس، مخالفت برخی از گروهایی که می گویند در ان تبعیض علیه زنان است، افزایش یافته است.

بنابر گزارش المنار، اما شیخ هیثم حداد در این باره می گوید: امکان ندارد این دادگاه ها از کار ممنوع شوند.
وی می افزاید: ما مردم را مجبور نمی کنیم که به دادگاه های ما بیایند آنها داوطلبانه می آیند و به جای آن به کشورهای اسلامی در خارج خواهند رفت و هر گر این روش برای حمایت آنها نیست.

منبع : شبستان
برچسب ها: انگلیس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: