۶
حجت‌الاسلام پناهیـان:

آزادی بیان یک فریب صهیونیستی است/ اگر انسان اساساً به «آزادي‌های اجتماعی» نياز دارد، پس چرا در قرآن نيامده است؟

یکی از آسیب‌های مهم آزادي بيان به عنوان یک ارزش محوری این است که مي‌تواند منشاء اختلافات شود و همه افراد جامعه را به جان هم بياندازد. اميد استکبار براي اينكه بتواند یک جامعه را به نزاع و اختلاف بکشاند، به ارزش محوری دادن به همين آزادي بيان است.
کد خبر: ۲۹۱۹۲
۲۰:۰۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، حجت الاسلام عليرضا پناهيان يكي از منبري‌هاي سرشناس كشور است كه چند سالي است در دهه اول محرم با حضور در دانشگاه هنر به ايراد سخنراني مي پردازد. مطلبي كه در ادامه از نظرتان مي گذرد چكيده‌اي از سخنان پناهيان با موضوع  "عنصر شجاعت در هنر و حماسه" در شب هفتم محرم الحرام است.

اگر انسان اساساً به «آزادي‌های اجتماعی» نياز دارد، پس چرا در قرآن نيامده است؟

• در ادامه بحث ترس، مقدمتا، اشاره به يك مطلب مهم در عرصۀ علوم انسانی بسیار ضروري است. این مقدمه را با سؤال مهمي آغاز می‌کنیم و آن اینکه: چرا در قرآن کریم صریحا از كلمه «آزادي» سخني به ميان نيامده است؟ مگر آزادي مسأله مهم بشر نيست؟ آيا در آن زمان آزادي مسأله بشر نبوده، و امروزه این اهمیت پیدا شده است؟ آيا قرآن تنها به مسائل جامعۀ آنروز پرداخته است؟ و آیا انسان اساساً نياز به آزادي دارد؟ يا بصورت مقطعي و در دوران ما چنين نيازي پيدا كرده است؟ اگر انسان اساساً به آزادي نياز دارد، پس چرا در قرآن نيامده است؟ این سؤالات در مورد «آزادي بيان» هم مطرح است. ارزش‌هاي آزادي بيان چيست؟ آيا خدا هيچكدام از ارزش‌هاي آزادي بيان را قبول ندارد؟ شايد ما از اساس نگاه درستي به اين مقوله آزادی بیان نداشته‌ايم.

1- فواید آزادی بیان چیست؟ / آیا با مفهومي غير از آزادي، می‌توان به آن فواید دست پیدا کرد؟
• از طرفداران آزادی بیان باید پرسید: قرار است با مفهوم آزادی بیان و تحقق آن در جامعه به چه نتايجي برسيم؟ چه فوائدی برای آزادي بيان وجود دارد؟ هر فائده‌ای را كه مي‌خواهید برای آن در نظر بگیرید. حالا باید این سوال بسیار اساسی را پرسید آيا نمي‌توان با مفهومي غير از آزادي بیان به آن فوائد دست پيدا كرد؟ حتی به گونه‌ای که آن فوايد، بهتر بيشتر و عميق‌تر شود و از آسیب‌های کمتری هم برخوردار باشد؟

چرا خداوند به جای تصریح به «آزادی بیان»، صاحبان حرف حق را به شجاعت و نترسیدن توصیه کرده؟

• آيه شريفۀ: الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب(زمر/18) اگر به آزادي بيان ربط داشته باشد، بدون اينكه عَلَم آزادي بيان را بلند كند، و تصریح یا تأکیدی بر آزادی بیان داشته باشد، به کسانی بشارت داده است که از بهترين سخنان تبعيت كند.

• اما در آيۀ مورد بحث که مي‌فرمايد: الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً، (سوره احزاب، آیه 39) می‌بینید خداوند متعال به جای تصريح به آزادي بيان، از زاویۀ دیگری به این موضوع پرداخته است و فرموده‌است آنها که حرف حقي براي گفتن دارند، از بيان آن نترسند و آن را بگويد؟ تبلیغ رسالات الهی همان سخن حقی است که می‌تواند مصادیق متنوعی داشته باشد. به هر حال به جای اینکه بفرماید به کسانی که می‌خواهند سخنی بگویند آزادی بیان بدهید تا آنان که رسالات الهی را بیان می‌کنند هم آزادی بیان پیدا کنند و مانعی بر سر راه تبلیغشان نباشد، می‌فرماید خود کسانی که اهل تبلیغند نباید بترسند و نمی‌ترسند.

آسیب‌های «آزادی بیان» چیست؟/ آیا با مفهومي غير از آزادي، می‌توان از آن آسیب‌ها کاست؟
• بی شک مفهوم آزادي و آزادی بیان فوايدي دارد، اما بدون تردید آسیب‌هایی هم دارد. باید دید آیا امکان دارد به همان فوائد از راه ديگري که آسیب‌های کمتری دارد رسید؟ برای درک اهمیت این سوال باید به فريب‌ها و آثار سوء آزادي بیان توجه کرد. ما که تاکنون هرچه دیده‌ایم مفهوم آزادی بیان بیشتر به نفع سرمایه داران زالو صفت و صهیونیست‌ها بوده است.
 
• البته هر سخن حقي مي‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد و مورد سوء استفاده قرار بگيرد، هم از آزادي ممكن است سوء استفاده شود و هم از آيات قرآن (همانطور كه عده اي به استناد برخی آیات قرآن به جنگ با حضرت علي(ع) برخواستند)، اما باید دید آسيب کدام مفهوم كمتر است؟ قطعا به دلیل کمتر بودن آسیب‌های روش قرآن و روش برخورد دین با مفاهیم اجتماعی باید به نگاه دینی برگردیم؛ و نباید تعصب داشته باشیم که برخی مفاهیم علم شده در جوامع پر از مشکلات مدرن را مسلمات و مقدسات اولیۀ حیات انسان تلقی کنیم.

در فضای آزادی بیان، اکثراً سخن «باطل» رد و بدل می‌شود یا سخن «حق»؟/ آیا بازی آزادی بیان همیشه به نفع دروغگوها تمام نمی‌شود؟

• يكي از فوايد آزادي اين است كه در فضاي آزاد، حرف حق هم رد و بدل مي‌شود، خب خدا كاري كرده است كه حرف حق حتماً رد و بدل بشود و دستور داده كه كسي كه حرف حق مي‌زند، از غير خدا نترسد. ولی در آزادي بيان، حرف بد هم رد و بدل مي‌شود. حالا اگر دقت کنید می‌بینید وقتی ملاک ارزش آزادی بیان باشد بیشتر حرف بد رد و بدل مي‌شود يا آنجا که شجاعت در بیان سخن حق ارزش محوری می‌شود حرف بد و ناصحیح مطرح می‌گردد؟ پس آزادي بیان بیش از فایده ضرر خواهد داشت؟ آيا در شرایطی که آزادی بیان ارزش محوری باشد، بازي هميشه به نفع فریب‌کارها و دروغ‌گوها تمام نمی‌شود؟ در حالی که اگر ارزش محوری با مفهوم شجاعت در بیان حق باشد فریب‌کاری‌ها و دروغ‌گویی‌ها راحت تر قابل کنترل است.

توصیۀ اول قرآن به کسانی که حرف حقی برای گفتن دارند: از غیر خدا نترسید
• پس روش قرآن (با توجه به آیه39 سوره احزاب) این است که آنان که حرف حقی براي گفتن دارند، بايد حرفشان را بزنند؛ اعم از اينكه آزادي باشد يا نباشد. اگر سرشان هم بر دار رفت، بايد حرفشان را بزنند. این خود موجب پدید آمدن نوعی آزادی معقول و منطقی برای بیان سخن حق می‌شود.
 
توصیۀ دوم قرآن به صاحبان حرف حق: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً»
• توصيه دیگر قرآن برای تحقق فوائد آزادي بيان اين است كه: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدا (احزاب؛70). اگر كسي حرفی زد، باید حرفش درست و صحیح باشد. خدا به جاي اينكه بگويد «آزادی بيان هنرمندان، مبلغان و متفكران و رسانه‌اي‌ها را فراهم كنيد و جو آزادي بيان درست كنيد»، دستور می‌دهد که برای بیان و حرف زدن، «تقوی داشته باشید و حرف درست بزنید.» در فضایی که فقط آزادی بیان تبلیغ شود، معلوم است كه اين فضا معمولا به نفع دشمنان بشریت تمام مي‌شود. اما تأکید بر قول سديد و درست حرف زدن بیشتر به نفع پیامبران و رفع مظلومیت از محرومان تمام می‌شود.

در فضای باز، حرف بد بیشتر رد و بدل می‌شود
• وقتی تنها بر فضای باز تأکید شود، بيشترین حرفی که رد و بدل می‌شود حرف غلط خواهد بود. مانند وقتی که انواع محدودیت‌ها کم باشد بیشتر شاهد ظلم و ستم خواهیم بود تا رشد و بالندگی. بعد لازم است قوانین و ضوابط فراوانی تنظیم شود، تا از آسیب‌ها جلوگیری نمایند. در نهایت هم معمولا ضوابط چندان کارگر نخواهند بود. تاکید بر آزادي بيان چنین گرفتاري‌هایي زياد دارد. ولي این مشکلات در شیوۀ نگاه قرآن بسیار کمتر است. ممکن است کسی به بهانۀ بیان سخن حق و حق‌طلبی به سخن باطل بپردازد ولی کنترلش راحت‌تر است بلاخره حرف حق منطق و ملاک‌هایی دارد که راحت‌تر قابل ارزیابی است. در فضای نگاه قرآن، در قدم اول لازم است كه فرد، مبلّغ رسالات خدا باشد و اهل سخن حق باشد. از اول هم به سخن گفتن هر كسي بها داده نشده است كه همین که حرف بزند ارزشمند باشد، بلکه باید حرف حق بزند.

«آزادی بیان» حربۀ غرب برای ایجاد اختلاف در جامعه/«آزادي بيان» يك فریب صهيونيستي
• یکی از آسیب‌های مهم آزادي بيان به عنوان یک ارزش محوری این است که مي‌تواند منشاء اختلافات شود و همه افراد جامعه را به جان هم بياندازد. اميد استکبار براي اينكه بتواند یک جامعه را به نزاع و اختلاف بکشاند، به ارزش محوری دادن به همين آزادي بيان است. با چنین تحلیلی كلمه آزادي بيان بجای اینکه يك كلام مقدس بشود، می‌شود یک مرام صهيونيستي.

دغدغه قرآن براي اهل رسانه، تقوا است نه آزادي
• دغدغه قرآن براي اهل رسانه، تقوا است نه آزادي. اگر آزادي هم نباشد، كسي كه تقوي دارد شجاع است و در فضاي فاقد آزادي هم حرف خودش را مي‌زند، آزادي هم نباشد، آزادي را درست مي‌كند. اگر تقوا باشد نه تنها از آزادی سوء استفاده نمی‌شود بلکه آزادی حقیقی نیز ایجاد خواهد شد. چون خود رسانه‌ها میتوانند یک نوع خفقان و سلب آزادی بیان را به جامعه و اندیشمندان تحمیل کنند که از خفقان دیکتاتورهای نظامی بدتر است.

منبع : مشرق
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
دقیقا درسته. منهم این رو قبول دارم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
اين استدلال درست نيست كه چون در قرآن از آزادي بيان صريحا ياد نشده پس در قرآن نيست ، زيرا - نزد شاگردان امام ششم عليه السلام - پر واضح كه : و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيء ، وهمچنين : ما فرطنا في الكتاب من شيء ، يعني همه امور در قرآن هست ولي هركسي دسترسي به آنها را ندارد ، وهمچنين بسيار واضح است كه : اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي ، پس چرا اين شخص فقط سراغ قرآن رفته و از احاديث سخني نگفته ؟ واساسا اين تفكر - كه به قرآن رجوع كنيم ويادي از روايات به ميان نيايد - همان روش عمر و اتباع عمر است .

وانگهي اين آقا برود قرآن را بخواند و بفهمد ، بعد بگويد چرا در قرآن نيست !!!

همچنين ممنوع كردن آزادي بيان و ابراز عقيده روش ديكتاتورها است و براي اولين بار است كه بنده با اين حرفهاي عجيب برخورد مي كنم كه هدف از آن منع از هر سخني است كه موافق با مذاق برخيها نيست .

و در واقع اين حرفها دعوت به خفقان در جامعه مي كند وستمديده ممنوع مي شود از ابراز مظلوميتش و اين آقا اگر قرآن را فهميده بود به اين آيه هم مي رسيد : لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ، خدا دوست ندارد سخن به بدي را مگر كسي كه ستمديده باشد ، اين آيه بسيار روشن است براي داد و فرياد كردن ستمديده و جار زدن در همه جا در مقابل ظلمي كه به او شده است ، اين حق قرآني است براي هر ستمديده و حرفهاي اين آقا!!! مخالف قرآن است ، و در احاديث شريفه هست : كلمة حق عند سلطان جائر .......


البته سخن بيهوده درست نيست وكسي حق ندارد مردم را گمراه كند ولي اين نعمت الهي - آزادي بيان - را به خاطر سوء استفاده برخيها نبايد از همه سلب كرد همانند تاليف كتاب و شبكه هاي تلفزيوني و روزنامه ها و حتى مثل چاقو كه استفاده هاي روزمره دارد و استفاده در جرم .

آزادي بيان مانع از طغيان حكام مي شود زيرا اين حكام كه معصوم نيستند و ممكن است خطا كنند پس بايد آزادي باشد تا حاكم از قدرت خود سوء استفاده نكند و حكام از آبروي خودشان در مقابل دنيا و هوادارانشان به شدت محافظت مي كنند و خيلي از درز كردن خبرهاي مملكت به بيرون هراس دارند ، ولي اگر آزادي بيان ممنوع شد حاكم هر جنايتي ممكن است مرتكب شود و هيچ كس جلو دارش نيست ...
و در كتاب كافي 2/ 333 / 14 از امام ششم حضرت صادق عليه السلام است كه فرمود : خداوند به پيامبري از پيامبران الهي در مملكتي از ممالك جباران ( پادشاهان ديكتاتور ) وحي فرمود : برو به اين جبار بگو : من به تو براي خونريزي و چپاول اموال ، قدرت و سلطنت ندادم ، بلكه براي اين تو را قدرت دادم تا صداي ستمديده ها را جواب دهي ( و دادرس آن ها باشي ) ، زيرا من ستم آنها را رها نمي كنم حتى اگر كافر باشند . حال اگر آزادي بيان ممنوع شود صداي مظلومين كجا بلند مي شود ؟!!!

مدير محترم شيعه نيوز ، بنده همه اين مطالب را مفيد بلكه ضروري مي دانم ولي اگر نشر برخي از اين مطالب را صلاح !!! نمي دانيد ، بنده به شما اجازه شرعي مي دهم فقط آن موارد را حذف كنيد بدون زياد كردن ، من راضي هستم ، ولي همه را حذف نكنيد چون وظيفه خبر گزاري ، بي طرف برخورد كردن است تا چه رسد به وظيفه هر مسلمان ...
saeed
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
ایا واقعا بیانات این اقا تفسیر به رای قران نیستکه در روایات مورد لعن قرار گرفته است ؟
وسوال دیگر مگر مادر سیره امامان معصوم علیهم السلام تا کنون نشنیده و نخواندهایم که با زشت ترین عبارات مورد اتهام واقع شدهاند ولی با سعه صدر و صبر جمیل پاسخ داده و غالب شده اند.....بیایید از اسلام و حقانیت ان زیبا و مستدل دفاع کنیم که دفاع بد خود بزرگترین تهاجم و حمله است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
از شما بعید بود حضرت شیعه نیوز
به نظر شما این حرف تفسیر به رای نیست؟مگه میشه یه جامعه ای بر فرض دین رو نخواد و ما بهش تحمیل کنیم.مگه علب به زور رفت دنبال حکومت.اگه مردم نمی خواستنشون، ایشون میکشید کنار.اگه واقعا آزادی اجتماعی مد نظر قرآن نباشه یعنی مد نظر خدا هم نیشت و این با عدل خدا ناسازگاره
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
واقعا از اين بهتر نمي شد به قرآن ضربه زد.
آزادي يكي از دستاوردهاي مهم بشري در پس قرنها زندگي است و چه بسا اديان هم مي توانند در پرتو اين دستاورد بشري اخلاقيات و معارف ديني را در جوامع گسترش دهند وگرنه در جامعه كه آزادي نباشد هر كس حاكم شود مي تواند به اين بهانه ها بشر را به اوج ذلت بكشاند. نمونه آنرا در كشورهاي كمونيستي شاهد بوده و هستيم. ارزش آزادي و نقش آنرا در گسترش اخلاقيات و دين را به راحتي مي توان در كشورهاي آزاد و غير آزاد جهان مقايسه كرد.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
ايشون که استناد از قران شريف کرده مگه قرار نيست همه قولها را بشنويم و از بهترين آنها تبعيت کنيم پس اگر آزادي بيان نباشد چگونه چنين چيزي ممکن است اين اقا مفسر نيست نبايد اين کار را بکند.
ثانيا با توجه به همه هجوماتي که از داخل و خارج به اعتقادات مردم ميشود خواهشمند است به اين بابا بگوييد تو ديگه يه اعتقاد مردم اسيب نزن که اسلام را يک دين برابر با ديکتاتوري بدانند