به گزارش سرویس اندیشه «شیعه نیوز» ، در کتاب " الشهادة الثالثه " که از تقريرات آيتالله شيخ محمد سند و تأليف
فاضل ارجمند جناب شيخ علي شکري است ، صفحه 426 چنين ميخوانيم :
حافظ فتحالدين علي محمد حنفي که در سال 1371 هجري قمري وفات يافته است در کتاب فلک النجاة في الامامة و الصلاة چنين ميگويد:
فائده : در کتاب تنوير الايمان تأليف ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني
حديثي ديدهام که در آن ـ دربارهي فقرات اذان ـ چنين آمده است : أشهد أن
اميرالمؤمنين و إمام المتقين علياً ولي الله )
همچنين مرحوم سيد محمد طبرسي در کتاب " مصابيح الرشاد " چنين نقل ميکند که
شهادت به ولايت در اذان در زمان پيامبرخدا صلي الله عليه وآله گفته ميشد و
در زمان حکومت بنياميه ترک گرديد.
به همين خاطر در بحار آمده است که هيچ دور نيست که شهادت به ولايت از اجزاء
مستحب اذان بوده است که به اين مطلب شيخ و علامه و شهيد اول و ديگران
اشاره کردهاند و انکار صاحب " من لايحضره الفقيه " قابل اعتماد نيست چرا
که گفتارش رد شده است همچنان که گفتار ايشان دربارهي سهو النبي به فرمايش
بزرگان قابل پذيرش نيست.
ميگويم که از پروردگار کمک ميجويم و برادران مسلمان را به ياري ميطلبم
که به اذان شيعه به ديده استهزاء نگاه نکنند و شهادت به ولايت اميرالمومنين
را در اذان ترک نگويند چرا که پروردگار متعال تهديد کرده است هر که را که
اذان را به تمسخر بگيرد آنجا که ميفرمايد: " و اذا ناديتم الي الصلاة
اتخذوها هزواً و لعباً"
و براي ما در اثبات اين شهادت در اذان همان فرمايش قرآن کافي است که ميفرمايد " والذين هم بشهاداتهم قائمون " سورهي معراج .
از مسلمات اهل فن آن است که کمترين تعدادي که بر آن جمع اطلاق ميشود عدد
سه است و در اذان سه شهادت بايد باشد. شهادت به توحيد ، شهادت به رسالت و
شهادت به امامت .
آقا بزرگ طهراني در کتاب " الذريعة " ج 16 ص 314 در توضيح کتاب " فلک النجاة في الامامة و الصلاة " چنين مينويسد:
1435 : فلک النجاة في الامامة و الصلاة : در دو جلد که اولي در امامت و
دوّمي دربارهي نماز تأليف شده است. همچنين به نام " غاية المرام في معيار
الامام " نيز ناميده شده است. در 2 شعبان 1341 هجري قمري تأليف آن به پايان
رسيده چنانکه خود مؤلف در 1365 هجري قمري در سن 85 سالگي وفات يافته است.
در لاهور در دو شکل به تاريخ هشتم ذيحجه 1341 هجري قمري چاپ شده است. يکي
عربي که تأليف حکيم علي محمد حنفي ميباشد که حنفي بوده سپس شيعه گرديده
است با عبارت { الحمد لله الرحمان الرحيم المنان الذي شرف الاسلام علي
الاديان ....} شروع ميشود و دوّمي به زبان اردو چاپ شده و مترجم آن شاگرد
حکيم اميرالدين بوده که او نيز حنفي بوده و شيعه گرديده است.
دانشمندان زيادي بر اين کتاب تقريظ نوشتهاند که از جملهي آنان : تقريظ
سيد علي بن ابيالقاسم القمي حائري لاهوري و شيخ محمد علي قمي و سيد علي
حائري و سيد راحت حسين مؤلف تفسير "انوار القرآن " ميباشند.
http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=30601&Itemid=897