۰

هدف نهایی خلقت در کلام آیت‌الله مصباح یزدی

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رسیدن به رزق و روزی و برآورده­شدن احتیاجات زندگی را وسیله‌ای برای رسیدن انسان به کمال معرفی کردند.
کد خبر: ۲۴۳۷۹
۱۴:۰۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش «شيعه نيوز» به نقل از مرکز خبر حوزه ، آیت­ الله مصباح یزدی، شب گذشته در ادامه سلسله جلسات شرح وصیت امام باقر(عليه السلام) به جناب جابر که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، اظهار داشتند: خداوند متعال در این عالم نظامی را برقرار نموده است که پدیده­ها به­وسیله اسباب و عللی به وجود می­آید و در هر لحظه و در هر فضای محدود، هزاران پدیده بی­شمار تحقق پیدا می­کند که ما از شمارش آن عاجزیم.

ایشان با اشاره به این­که عالم هستی از دو نظام ­تکوینی و تشریعی تشکیل شده است، ابراز داشتند: استفاده از نعمت خدای متعال برای ادامه حیات در این عالم هستی، نظام تکوینی و استفاده از این نعمات برای رسیدن به اهدافی بالاتر از ادامه حیات و رسیدن به تکامل، نظام تشریعی است که خداوند متعال برای انسان­ها قرار داده است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این­که انجام فعالیت و برطرف­کردن نیازها، هدف نهایی زندگی انسان در این دنیا نیست، اذعان داشتند: دستیابی به رزق و روزی و برآورده­شدن احتیاجات و زندگی روزمره، هدف نهایی زیستن در این دنیا نیست، بلکه باید با استفاده از امکانات این دنیا، به هدف بالاتر که تکامل انسان است، دست پیدا کنیم و از این رحمت خداوند متعال، بهره کامل  را ببریم.

آیت­الله مصباح یزدی در ادامه خاطرنشان ساختند: ما در این نظام دنیوی متولد شده‌ایم، رشد کرده­ایم و عمری را گذرانده­ایم. در ابتدا تلقی ما این است که اسباب، مؤثر مستقل است؛ یعنی برای نمونه آبی که می­نوشیم را سبب رفع تشنگی خود می­دانیم، در حالی که حقیقت چیز دیگری است و ادیان و پیامبران الهی آمده­اند تا مردم را متوجه این موضوع کنند این چیزی را که ما می­بینیم، لایه رویین است و در پس آن باطنی فراتر از این حرف­ها وجود دارد.

ایشان افزودند: در بسیاری از آیات قرآن، فاعل پدیده­ها و کارها، خداوند متعال معرفی شده است و ما باید با توجه به این آیات دریابیم که اسباب، مؤثر مستقل نیستند و این خدای متعال است که با اراده­اش کارها را انجام می­دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به تشریح نظام تشریعی پرداخته، تصریح کردند: خداوند متعال برای کسانی که از اسباب و نظامی که انباشته از نعمت­های بی­شمار است، استفاده می­کنند بر اساس نظام تشریعی غیر از نعمات مادی، نعمت­های معنوی را نیز نصیب آنها می­کند و این نعمت معنوی برای افرادی مقدر می‌شود که ایمان را دوست ­دارند و از گناه و کفر کناره­گیری می­کنند.

آیت­ الله مصباح یزدی اظهار داشتند: از الطاف عظیم الهی این است کسانی که به روش صحیح از اسباب دنیوی استفاده می­کنند، نعمت­های دنیایی آنها بیشتر و مشکلاتشان راحت­تر حل می­شود.

ایشان با اشاره به این­که در جامعه ما افراد زیادی با عمر پربرکت وجود داشته‌‌اند، ابراز داشتند: خداوند متعال در برخی مواقع تدبیر کار بعضی از افراد را به نحوی در دست می­گیرد که آنها بهترین نتیجه را از عمر خود می­برند و رشد معنوی مناسبی پیدا می­کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان اذعان داشتند: هنگامی که انسانی واقعاً عاشق عبادت باشد، خداوند فعالیت­های دنیوی او را به نحوی تنظیم می­کند که مزاحم اعمال معنوی و عبادی او نشود و این­گونه تدبیر خود را برای او مقدر می­نماید.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: