۰

اعتیاد دوباره 95 درصد معتادان پس از درمان!

واقعیت این است كه دیده شده 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترك، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند و این موضوع باید ما را به فكر ببرد كه جز پیشگیری راه دیگری نیست. از طرف دیگر 6 ماه ترك اعتیاد توسط یك معتاد هم بد نیست چرا كه صدمات را به خود فرد و جامعه كمتر می‌كند.
کد خبر: ۲۴۲۲۵
۱۳:۳۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش «شيعه نيوز» ، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، تلاش هایی برای درمان معتادان شروع كرده اند، اما گویا 95 درصد این تلاش ها سودی ندارد. به گفته مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی، 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترك، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند.

فربد فدایی درابن باره به فارس گفته است: "واقعیت این است كه دیده شده 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترك، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند و این موضوع باید ما را به فكر ببرد كه جز پیشگیری راه دیگری نیست. از طرف دیگر 6 ماه ترك اعتیاد توسط یك معتاد هم بد نیست چرا كه صدمات را به خود فرد و جامعه كمتر می‌كند."

آنطور كه فدایی می گوید، پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه اعتیاد را نمی‌توان به عنوان معضلی در نظر گرفت كه بطور كامل درمان شود: "خیلی از اوقات می‌بینیم تصویری كه اعتیاد مشخص می‌‌‌كند، تصویر بیماری مزمنی است كه دوره‌های تخریب و تشدید دارد و برخی از بیماری‌ها در پزشكی اینگونه‌اند. برخی بیماری‌ها هستند كه درمان‌پذیر نیستند اما آنها را كنترل می‌كنیم مانند دیابت و گاهی هم برخی بیماری‌ها زمانی تخفیف و زمانی افزایش می‌یابند كه اعتیاد هم به همین طریق است. به همین خاطر باید امیدوار باشیم همین دوران كوتاه مدت ترك كه معتادان انجام می‌دهند هم مفید باشد و حداقل بهتر از مصرف مداوم مواد مخدر است."

این درحالی است كه محمدباقر صابری ظفرقندی، مدیركل درمان و حمایت اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام پوشش 10 هزار معتاد در مراكز درمان اجباری، گفته است: "معتادانی كه به طور اجباری درمان می شوند تا شش ماه بعد از ترخیص از مركز برایشان طبق حكم قاضی تعیین تكلیف می شود و برای مدت مشخص از حمایت های اشتغال برخوردار می شوند. هر شحص معتادی اگر تا شش ماه پس از درمان تحت مراقبت باشد، دیگر به سمت اعتیاد برنمی گردد."

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش هایی برای درمان معتادان شروع كرده اند. چندی پیش در همین راستا، مركز درمان اجباری معتادان در اراك افتتاح شد.

همچنین وزیر بهداشت از راه اندازی 4 مركز اورژانس معتادان به مواد روانگردان در تهران خبر داده است. مرضیه وحید دستجردی گفت: "طی نامه‌ای از وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درخواست كردم كه 4 ساختمان را در 4 نقطه تهران در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا به عنوان مركز اورژانس رسیدگی به معتادان به مواد محرك و روانگردان تجهیز و راه‌اندازی شود. وزیر كشور نیز با پیشنهاد بنده موافق كرد و اكنون منتظریم تا در اسرع وقت این ساختمان‌ها را تحویل بگیریم و با تجهیز آن بتوانیم خدمات اورژانسی لازم را هم به این معتادان و هم به سایر بیماران اورژانسی روانپزشكی در این مراكز در تهران ارائه كنیم."
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: