۰

آیا ترک فعل در قتل جرم است؟

ترک فعل در جرم قتل از منظر فقه و قانون مجازات اسلامی، در قالب پایان‌نامۀ سطح 3 یکی از فضلای حوزه، مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران حوزوی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۱۹۴۸
۱۷:۰۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۰
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش «شيعه نيوز» به نقل از مرکز خبر حوزه، در این جلسۀ دفاعیه که در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، حجت‌الاسلام حمیدرضا عسکری به عنوان ارائه دهنده این رساله، طی سخنانی در دفاع از آن، اظهار داشت: در تحقیقاتم تلاش کردم که از محتوای کتاب‌های گوناگون این موضوع را پیگیری کنم.

وی افزود: بیشتر قتل‌هایی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد، با فعل مثبت و ایجابی انجام می‌شوند، مانند قتل با آلات قتاله، با طناب و...، اما سؤال اینجاست که اگر برای نمونه، بچه‌ای در حال غرق شدن بود و در آن لحظه نیز فردی ناظر جریان بود، ولی به او کمک نکرد، آیا این کار او در حکم قتل است؟
این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این موضوع در منابع ما کار نشده بود و به همین خاطر تحقیق بنده مشکلات مخصوص به خود را داشت.
حجت‌الاسلام عسکری افزود: به همت و همفکری استادان راهنما و مشاور و زمان زیادی برای تدوین پایان‌نامه گذاشتم، سرانجام موفق به تألیف این اثر شدم.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم این رساله، در آینده جای کار کامل‌تری دارد و باید زمان بیشتری را برای تکمیل آن اختصاص داد.
حجت‌الاسلام عسکری با اشاره به خلاصه‌ای از مضمون پایان‌نامۀ خود، بیان کرد: در ابتدای پایان‌نامه این سوال که "آیا امکان دارد ترک فعل، عنصر مادی قتل شمرده شود؟" اشاره کردم.
این پژوهشگر حوزوی، با اشاره به انواع ترک فعل، خاطرنشان کرد: مجرد ترک فعل، اولین نوع از ترک فعل است و در بین علما اختلافی وجود ندارد که در این نوع، ترک‌کننده فعل، مرتکب قتلی نشده است.
حجت‌الاسلام عسکری، به نوع دوم و سوم ترک فعل هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: ترک فعلی که مسبوق به ترک فعل ایجابی است و ترک فعالی که مسبوق به قرارداد و تعهد است، نوع دوم و سوم این تقسیم بندی را تشکیل می‌دهند.
وی در پایان اذعان داشت: در قسم دوم، بیشتر علما حکم به قاتل بودن شخص می‌دهند و در نوع سوم نیز علما دو دسته شده‌اند.
در ادامه این جلسۀ دفاعیه حجج اسلام والمسلمین بیگدلی و هاشمی به عنوان اساتید داور این رساله را مورد نقد قرار دادند و گفتند: هرچند این رساله موضوع جدیدی را دنبال می‌کند و قلم روانی دارد، اما تا حدودی دارای ضعف محتوایی موضوعی است که باید در برطرف‌سازی آن دقت شود.
همچنین، حجج اسلام والمسلمین احدی و سجادمنش به عنوان اساتید راهنما و مشاور، اظهار داشتند: کمبود منابع، مشکل جدی نویسندۀ این پایان‌نامه بود و با توجه به جدید بودن موضوع آن، اگر در مدت زمانی بیشتری نگاشته می‌شد، حتی قابلیت انتشار را نیز داشت.
بر پایه این گزارش در پایان بحث و بررسی پیرامون پایان­نامة سطح3 «بررسی ترک فعل در جرم قتل از منظر فقه و قانون مجازات اسلامی»، این رساله علمی با نظر هیئت داوران قبول شد.

 
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: