۰

بي‌توجهي به فرد گرمازده تا 50 درصد منجر به مرگ او مي‌شود (گرمازدگي باعث تخريب اندامهاي مهم بدن مي‌شود)

عضو هيات علمي گروه آموزشي اطفال دانشگاه علوم پزشکي لرستان گفت: گرمازدگي مي‌تواند باعث اختلالات سيستم عصبي مرکزي و تخريب بافتهاي مختلف بدن شود و عدم رسيدگي به آن حتي تا 50 درصد منجر به مرگ ومير خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۷۳۴
۱۰:۵۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش«شيعه نيوز» دکتر ساسان ساکت، با اشاره به بيماري‌هاي ناشي از فصل گرما افزود: اين بيماري‌ها عمدتا به سه گروه درگيريهاي ناشي از گرما، خستگي عضلاني ناشي از گرما و گرمازدگي تقسيم مي‌شوند.

وي با بيان اينکه بيماريهاي ناشي از گرما عمدتا در نوجوانان، جوانان و ورزشکاران مشهود است، ادامه داد: کودکان درمقابل بيماريهاي ناشي از گرما حساسيت بيشتري نسبت به بزرگسالان دارند و اين مهم به دليل اين است که سرعت تعريق در کودک کمتر بوده، کودکان در دماي بالا شروع به تعريق مي‌کنند، نسبت به بزرگترها ديرتر تشنه مي‌شوند و ممکن است مايعات کافي به بدن کودک نرسيده و دچار گرمازدگي شوند.

اين استاديار دانشگاه علوم پزشکي لرستان تصريح کرد: گرمازدگي مي‌تواند باعث اختلالات سيستم عصبي مرکزي و تخريب بافتهاي مختلف بدن شود و عدم رسيدگي به آن حتي تا 50 درصد منجر به مرگ خواهد شد.

وي اضافه کرد: اگر دماي بدن اين افراد اندازه گيري شود دماي آنها بالاي 40 درجه سانتيگراد خواهد بود که متاسفانه موجب تخريب اندامهاي مهم بدن از جمله قلب، مغز، کليه‌ها، کبد و عضلات مي‌شود.

مسئول اورژانس بيمارستان شهيد مدني خرم آباد با اشاره به درمان اين افراد اظهار داشت: براي کاهش دماي مرکزي بدن اين افراد به 38 درجه سانتيگراد مي‌توان آنها را وارد حوض يا وان آب خنک کرده و بيمار را به سرعت درمان كرد.

اين متخصص بيماريهاي کودکان و نوزادان متذکر شد: اين افراد با توجه به اينکه در سيستم مغزي دچار مشکل مي‌شوند ممکن است نتوانند مايعات مصرف کنند بنابراين بايد از درمان به صورت وريدي استفاده شود.

دکتر ساکت با بيان اينکه افرادي که در فصل گرم ورزش مي‌کنند بايد براي فعاليت خود زمان بندي داشته و حتي‌الامکان در ابتداي صبح يا اواخر غروب فعاليت داشته باشند، اذعان داشت: در دماي بالاي 29 درجه سانتيگراد انجام هر گونه فعاليت ورزشي ممنوع است.

وي يادآور شد: ورزشکاران در فواصل منظم هر20 دقيقه يکبار از مايعات استفاده کنند تا دچار کم آبي حين ورزش و به دنبال آن گرمازدگي نشوند.



منبع : ايسنا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: