۰

بي‌ميلي عراقي‎ها براي بازگشت به وطن

کد خبر: ۲۰۱۱۹
۱۳:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

به گزارش «شیعه نیوز» ، کميسارياي ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه (8 بهمن) در گزارشي اعلام کرد، شمار پناهندگان عراقي که در سال 2010 به موطن بازگشتند، نسبت به سال گذشته با کاهش 40 درصدي همراه بوده است.

براساس اين گزارش، در سال‌هاي 2010 و 2009 به ترتيب 118890 و 204830 نفر از پناهندگان عراقي به موطن خود بازگشته‌اند.

اين گزارش حاکي از آن است که بحران سياسي بر سر تشکيل دولت جديد عراق پس از برگزاري انتخابات پارلماني هفتم مارس، از جمله مهمترين دلايل عدم بازگشت پناهندگان به موطن خود به شمار مي‌آيد.
تقريبا حدود دويست هزار پناهنده عراقي در کميسارياي پناهندگان سازمان ملل به ويژه در کشورهاي سوريه، اردن و لبنان ثبت نام کرده‌اند.
کميسارياي سازمان ملل در امور پناهندگان برآورد کرده است که به دنبال حمله نظامي امريکا به عراق در سال 2003، اين کشور هم اکنون حدود يک ميليون و سيصد هزار بي‌خانمان دارد که 500 هزار نفر از آن‌ها در شرايط پرمخاطره‌اي به معيشت خود ادامه مي‌دهند.
براساس اين گزارش، تنها 26 هزار و 410 تن از پناهندگان عراقي در کشورهاي سوريه، ايران، اردن و ديگر کشورها در سال 2010 به کشورشان بازگشته‌اند. اين رقم در سال 2009 بيش از 37 هزار بازگشت بود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت، بيشتر پناهندگان کساني بودند که شهر خود را ترک کرده و در ديگر مناطق عراق سکني گزيده‌اند.

در همين حال دانيل اندرس، نماينده کميسارياي پناهندگان سازمان ملل در عراق گفت، بيشتر پناهندگان عراقي براي بازگشت منتظر تشکيل دولت و برقراري ثبات سياسي در اين کشور بودند.

وي گفت، پيش از اين که شما تصميم مهمي درباره بازگشت خانواده خود اتخاذ کنيد، بايد از شرايط امنيتي اطمينان حاصل کنيد. مسئله امنيتي هنوز يکي از نگراني‌هاي اصلي براي بسياري از پناهندگان عراقي به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي گفت، بسياري از پناهندگان عراقي هنوز از دولت جديد براي بهبود شرايط امنيتي مطمئن نيستند.

در حالي که در سه سال اخير تقريبا 90 هزار پناهنده عراقي به اين کشور بازگشته‌اند، روند بازگشت اخيرا به کندي پيش مي‌رود.

همچنين بيش از 456 هزار نفر از آوارگان داخلي عراق از ژانويه 2008 تا دسامبر 2010 به موطن خود بازگشته‌اند.

آنتونيو گوترس، کميسر ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان روز دوشنبه از دولت عراق خواست تا با اتخاذ سياست‌هايي، مقدمات بازگشت هزاران بي‌خانمان را به موطن خود فراهم آورد.
گوترس در سفر اخير خود به عراق، با جلال طالباني رئيس جمهور، نوري المالکي نخست وزير و هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق ديدار و درباره بازگشت آوارگان گفت‌وگو کرد.



منبع : پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: