به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر ، آیات عظام لطفالله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سید موسی شبیری زنجانی و جعفر سبحانی با صدور پیام جداگانهای ضمن ابراز خرسندی از ثبت ملی خطبه حضرت زهرا(س)، همگان را به فراگیری از آموزههای این سند شریف فراخواندند.
درپیام آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی آمده است: یکی از مواریث بزرگ اهل بیت علیه السلام و مصادر محکم اعتقادی اسلامی و مفاتیح معارف حقه و مدارک مهم ولایی خطبه فصیحه بلیغه حضرت سیده نسا العالمین فاطمه زهرا(س) است که آن حضرت در مسجد النبی(ص) خطاب به مهاجر و انصار ایراد فرمود.
در این پیام تصریح شده است: این خطبه را که حضرت صدیقه طاهره(س) فرمودند از معجزات باهره ظاهره خاندان رسالت و منبع مهم حقایق عالیه و مطالب حقه است که از غیر آن حضرت که صاحب علوم لدنیه و عالمه به مطالب غیبه و مویده به تائیدات ربانیه است اظهار چنین موقوف علمی آن هم به ارتجال معجزه و الهام از عالم غیب و کاشف از صلاحیتهای ملکوتی سرانیده میباشد.
در پیام آیتالله صافی گلپایگانی آمده است: ما را نمیرسد که پیرامون عظمت این خطبه و درسها و پیامهایی که برای جهانیان مخصوصا امت اسلام تا روز قیامت دارد سخن بگوئیم. بلیغان و فصیحان هر چند فصیح و استاد و آگاه از عوالم معنوی و ملکوتی انسان باشند از مدح و وصف این بانوی بزرگ عالم اصطفا و پدر بزرگوارش، شخص اول ممکنات و شوهر عظیم الشان او حضرت امیرالمومنین(ع) عاجز و ناتوانند.
البته محور و ملاک وحدت جامعه بشری در همه شعب حیات، هدایتهای وحیانی قرآنی و تعالیم نبوی و ارشادات ولایی است. همه برکات حقیقی از این بیت شریف نورافشان است درس توحید صحیح و کامل را باید از این خاندان گرفت و راه سعادت دنیا و آخرت را از آنها آموخت که صراط مستقیم میباشد.
حوزه و دانشگاه حقایق نهفته در خطبه را به جهان تشنه معنویت برساند
در ادامه این پیام آمده است: از این جهت به قاعده لطف و حکم عقل لازم است که چنین شخصی را خداوند به مردم معرفی کند به کلام او همان اعتبار و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی عطا فرماید. بر این مطلب هم عقل و هم قرآن مجید و هم سنت و نصوص نبویه دلالت دارند. بدیهی است این برنامه حفظ وحدت داری دو جهت و دو بخش است. بخش نخست آن همان نصب و نص الهی و شرعی است که حاصل است و بخش دوم آن پذیرش مردم و شناخت صحیح صاحب این مقام است که متاسفانه در نظام تشریع اگرچه بخش اول تامین شده است اما بخش دوم را معاندین در مقام اطاعت ترک نمودند و راه هواهای نفسانی و مقاصد دنیوی خود را برگزیدند.
در این پیام تصریح شده است: اگر این مخالفت پیش نیامده بود و همه به نصب الهی تسلیم شده و مطیع نظام امامت که حضرت زهرا(س) به آن اشاره فرمودهاند، عمل کرده بودند؛ امت بلکه عالم انسانیت در وحدت و اتفاق سیر صحیح را طی مینمود و مقاصد الهی از بعثت و وحی و ارسال رسل و انزال کتب تامین میشد. اما حب جاه و ریاست موجب شد که به اضلال و اغوا تنی چند این مقصد چنانکه پیش بینی میشد حاصل نشود و حضرت زهرا در این خطبه این موضوع و خطرات و تبعات سوء مخالف با امام منصوص را با بهترین و محکمترین بیان تذکر داد و به همه هشدار داد و از آیندههای پر از اختلاف و نزاع و جنگ و جدال خبر داد.
او مثل کسی که به رای العین ببیند همه اوضاع سو و نابسامانیهایی را که در آینده جلو آمد پیش بینی فرمود، و مفاسد حکومتها و ستمکاران را که بر مردم و مال و ناموس آنها مسلط شدهاند، تذکر داد. لذا به همه اتمام حجت فرمود و در عین حال اگر چه امت راه اطاعت از امامت را نپیمود، امامان منصوب من الله در ادوار و اعصار مختلف برای جلوگیری از تفرقه، وظایف سنگینی را به عهده گرفتند و تفرقه و اختلاف را محکوم مینمودند و اهل بیت و ائمه طاهرین(ع) همواره محور وحدت و حافظ حدود و ثغور شرع و شریعت بوده و هستند.
آیتالله صافی گلپایگانی در این پیام تصریح کرده است: در نهایت باید عرض کنم که زبان الکن و قلم ناتوان از تفسیر و تبیین معارف الهی خطبه شریفه فاطمیه میباشد و اگر دانشمندان و علمای بزرگ و نویسندگان توانا و گویندگان دلسوز بخواهند دین حقیقی و اسلام واقعی را به مردم نشان دهند و آنان از انحراف و ضلالت و نگرانیها نجات دهند باید بیان این خطبه شریفه را وظیفه خود دانسته و به هر مقدار که میتوانند آن را برای جامعه بشریت بازگو کنند و در درجه اول وظیفه حوزه علمیه و دانشگاه است که با بهترین روش و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید حقایق نهفته این خطبه را به جهانیان رسانده و جهان تشنه معنویت را با آن آشنا سازند.
خطبه حضرت زهرا فصیحترین خطبه
در پیام آیتالله ناصر مکارم شیرازی نیز آمده است: این خطبه معروف به خطبه مسجد است و حضرت آن را در برابر مهاجران و انصار ایراد فرمود و آنها را به خاطر ترک حمایت از رهبر راستین مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) زیر ضربات سختترین تازیانههای سرزنش و ملامت قرار دارد، در هفت بخش به مسائل مهمی اشاره شده است که هر بخشی ناظر به یکی از مسائل سرنوشتساز است. نخست آن حضرت به سراغ مسئله توحید و صفات خدا و هدف آفرینش جهان و انسان میرود تا نور توحید را بر قلب آنها بپاشد که بدون اصل توحید هیچ کار اصلاحی در جامعه بشری پیش نمیرود.
در ادامه این پیام تصریح شده است: سپس مقام والای پیامبر(ص) و ویژگیها و اهداف زحمات آن حضرت را یادآورد میشود تا وظیفه خود را در برابر اسلام که میراث گرانبهای آن پیامبر والامقام است به یاد آورند و از تضییع آن بر حذر باشند. آنگاه به سراغ اهمیت کتاب الله و اسرار و فلسفه احکام میرود تا این کتاب هدایت و نورانی و دستورات آن را به فراموشی نسپرند.
در این پیام تصریح شده است: در چهارمین بخش، موضع خود را در برابر نظام حاکم روشن میسازد و به معرفی خود میپردازند تا نگویند نشناختیم و نفهمیدیم و نمیدانستیم دختر پیامبر خدا و بانوی بانوان جهان با ما سخن میگویند و ما را مخاطب ساخته است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: سپس به طوفانی که بعد از رحلت پیامبر(ص) برخاست و حرکات مشکوک و خطوط انحرافی که پیدا شد اشاره کرده و به همه هشدار میدهد که در برابر آنها پناه به قرآن ببرند و حق را به محور اصلی باز گردانند. آنگاه در ششمین بخش برای روشنشدن انحراف جریان حاکم انگشت روی یک نمونه روشن گذارده و داستان غصب فدک را پیش میکشد و نشان میدهد که چگونه سفارش اکید پیامبر(ص) در این زمینه به فراموشی سپرده شد.
در ادامه این پیام تصریح شده است: سرانجام و در آخرین بخش خطبه خود، در برابر کارشکنی و توطئه بعضی از مهاجران رو به طایفه انصار کرده و از آنها استمداد میجوید تا یاری کنند و حق به مسیر اصلی و الهی باز گردد. جالب اینکه در هر بخش از الفاظی فصیح و بلیغ و پرطنین و عمیق و بیدارگر استفاده میکند که خطبه را در ردیف فصیحترین خطبههای معصومین(ع) قرار داده است.
در پیام آمده است: سزاوار است این خطبه غراء زیب دفاتر و نقش بر خاطر هر غائب و حاضر گردد و به عنوان سندی گرانبها ثبت شود.
خطبه حضرت زهرا(س) سند حقانیت شیعه
آیتالله حسین نوری همدانی نیز در پیامی به ثبت خطبه حضرت زهرا(س) تاکید کرد: خطبه حضرت صدیق کبرا فاطمه زهرا(س) از دخایر ارزشمندی است که از جهت فصاحت و بلاغت و صلابت و متانت کلام و قدرت استدلالی، بسیار فوقالعاده است و میتوان گفت شعاعی از نور نبوت و پرتوی از عظمت رسالت پدر بزرگوارش پیامبر اسلام(ص) میباشد که علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق و شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی و امثال اینها در طی قرون و اعصار، آن را به عنوان دلیلی بر حقانیت تشیع ذکر کرده و به آن استناد نمودهاند.
در ادامه این پیام تصریح شده است: زید مجاهد شهید فرزند برومند امام سجاد(ع) میگویند: پیر مردان و بزرگان آل ابوطالب همه این خطبه را از پدران خود نقل میکردند و به فرزندان خود تعلیم میدادند و بزرگان شیعه همیشه این خطبه را برای یکدیگر نقل میفرمودند و آن را به یکدیگر درس میدادند. این اهتمام برای این بود که شیعیان این خطبه را سندی برای حقانیت شیعه و بهترین دلیل بر مظلومیت خاندان رسالت(ع) میدانستند و معتقد بودند که محتوای این خطبه فریادی است که از حلقوم فریادگری برخاسته که پاره تن پیغمبر (ص) و نور چشم و جگرگوشه و مایه شادمانی دل اوست و خداوند در آیه تطهیر به عصمت او گواهی داده و حضرت پیغمبر(ص) دست او را میبوسیده و برای احترام او از جا بر میخاسته و او را در صدر مجلسش مینشانده است. و بالاخره این خطبه آوایی است که طنین آن در فضای روزگار تا قیامت باقی است و تولی و تبری شیعه را تکرار میکند.
در ادامه پیام آیتالله نوری همدانی آمده است: این خطبه غراء که نشانه روشنی از حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا(س) در اجتماعات اسلامی و زیرنظرگرفتن حوادثی است که در جوامع اسلامی رخ میدهد، پیامها و درسهای فراوانی برای شیعیان مخصوصا بانوان اسامی داد که مهمترین آنها، دفاع از حق و ولایت حضرت امیرمومنان(ع) به این معنا که حضرت زهرا(س) از آغاز طلوع اسلام مشارکتهای مستقیم در فعالیتهای پشت جبهه داشته و گاهی شخصا در جبهه جهاد اسلامی حضور پیدا میکرده و همراهی روحی و فکری و مساعدت با همسر بزرگوارش حضرت امیرمومنان(ع) در امور مربوط به جهادهای اسلامی به کار میبرده و جلساتی در رابطه با تعلیم و تربیت نیز برگزار مینموده و به علاوه میدانیم که به خانهداری و اداره امور فرزندان خود نیز اهتمام زیاد داشته است.
خطبه حضرت زهرا(س) از سنخ احادیث قدسی است
آیتالله سید موسی شبیری زنجانی نیز با صدور پیامی، ثبت ملی خطبه حضرت زهرا(س) را اقدام ارزشمندی خواند و اضافه کرد: یکی از مواریث والای اهل بیت پیامبر(ص) که از دستبرد تطاول روزگار سالم مانده و چون امانتی گرانبها به دست ما رسیده خطبه گهربار حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است. با صرفنظر از مضامین درخشان آن، اسناد متعدد این خطبه و مصادر گوناگونی که آن را نقل کرده است اطمینان به صدور آن را به دنبال دارد.
در ادامه این پیام تصریح شده است: از دیرباز مشایخ آل ابی طالب آن را از پدران خویش روایت کرده و آن را به فرزندانشان میآموختند و این سخن گرامی به عنوان متنی درسی در میان مشایخ شیعه دست به دست میگشته است. تلالو نور و تجلی وجود بضعه پیامبر خاتم و محبوبه سر آمد بنی آدم، آمیزهای از زیبایی و کمال و شکوه و جلال و خرد و احساس را به نمایش گذارده است.
در پیام آیتالله شبیری زنجانی آمده است: بزرگان بسیاری به جستجو در زوایای مختلف این بنای معرفت پرداخته و هر یک به فراخور فهم و درک خویش از آن سخن گفتهاند ولی شناخت ژرفای سخن آن عالمه غیرمعلمه برای عقول قاصر بشر میسر نیست، این خطبه از سنخ احادیث قدسی است که از مصدر ربوبی صادر شده و بر زبان آن محدثه علمیه جاری گشته است و انوار آن در کلمات فرزندان، معصوم آن بانوی دو عالم درخشیده است و احدایث گرانقدر ائمه معصومین به ویژه امام رضا(ع) در تبیین توحید و رسالت و معاد و فلسفه احکام ریشه در این خطبه دُربار دارد.
در این پیام تصریح شده است: مردم ایران که تار و پود وجودشان از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بافته شده در هر مناسبتی با ذکر فضایل و مناقب آن بزرگواران به محضر مقدسشان عرض ادب میکنند و از دریای احسان این عزیزان پروردگار جرعه مینوشند. قرائت خطبه حضرت زهرا از سنتهای ارزشمند مردمان این مرز و بوم است که پیوند آنان را با پیشوایان الهی استوارتر میسازد، جا دارد که این سفره معرفت ربوبی هر چه بیشتر گستردهتر گردد و جان طالبان حقیقت را از شراب طهور ربانی سیراب سازد.
حضرت زهرا(س) با خطبه خود تشیع را تثبیت کرد
آیتالله جعفر سبحانی نیز در پیامی، دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) فاطمه اطهر(ع) را پرتوی از نور الهی دانست و اظهار داشت: بیت رفیع او از بیوتی است که همگان بر تکریم آن فرا خوانده شدهاند و پدر بزرگوار او، بیت او را از برترین بیوت الهی خوانده که قرآن درباره آن میفرماید: فی بیوت اذن الله ان ترفع.
در ادامه این پیام آمده است: در شان و منزلت او همین بس که خدا او را کوثر نامیده و پیامبر خدا خشنودی و خشم او را محور خشنودی و خشم خدا معرفی کرده است و او را سرور زنان جهان خوانده است. پس از رحلت پدر بزرگوار او گردبادهای توفنده وزید و دلهای گروهی از یاران رسول خدا را لرزاند، ولی ذریه پاک او به سان کوه در برابر طوفانهای سهمگین، ایستاد و با خطبه آتشین خود، تشیع را تثبیت کرد، بر آزمندیهای نامحرمان نسبت به مقام منیع خلافت و وصایت، دست رد زد و تا روز رستاخیز با سخنان خود، بیاساس بودن شورای سقیفه را روشن کرد. خطبه آن حضرت، یک جهان حقایق دارد.
در پیام آیتالله سبحانی تصریح شده است: نخست درباره توحید خدا و نعمتهای بیپایان او سخن میگوید، آنگاه به شرح رسالت پدر بزرگوارش میپردازد که چگونه او را برگزید و آثاری در جامعه نهاد و جامعه عرب را از زندگی پست و بیارزش به عالیترین مقام رساند، سپس درباره اهل بیت او و آیاتی که در حق آنان نازل شده سخن میگوید و خبر بیاساس نحن الانبیا لانورث را به چالش میکشد و با ایات قرآنی آن را مردود میشمارد ... . شایسته است علاقهمندان فرزندان خود را با این خطبه و حفظ آن و ترجمه آن آشنا سازند که یگانه اثر از کوثر زمان است.
..........................................
توضیح :
شایان ذکر است این لوح ارزشمند به امضاء مراجع معظم تقلید حضرات ایات ، وحید خراسانی ، صافی گلپایگانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، نوری همدانی ، جعفر سبحانی و جوادی املی رسیده است .