۰
استفتاء/آیت الله سید محمد صادق روحانی

تفسیر واژه «شَهِيْدةٌ» در حديث «إنَّ فاطِمَة عليهاالسلام صِدِّيْقَةٌ شَهِيْدةٌ» .

به نقل از سایت خبر رسانی آیت الله سید محمد صادق روحانی
کد خبر: ۱۷۴۹۱
۲۱:۵۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

سؤال: برخى از تفسير و تحليل‏ها پيرامون حديث «إنَّ فاطِمَة عليهاالسلام صِدِّيْقَةٌ شَهِيْدةٌ» را خواندم و ديدم اگر بر آن باشيم كه از واژه «شَهِيْدةٌ» در اين روايت، معنى فقهى آن را بگيريم، كه نادرستى آن روشن است؛ چراكه شهيد با احكام ويژه‏اش در فقه، كسى است كه در ميدان نبرد كشته شود، امّا اگر بر آن باشيم كه از واژه‏ى «شَهِيْدةٌ» معناى تشبيهى و همانندى در پاداش را بگيريم، زن نيز اگر در حال عادت ماهانه و به دنياآودن فرزند از دنيا برود، در اين معنا و پاداش آن مشترك است، و در نتيجه افتخار و عظمتى براى زهرا عليهاالسلام نيست كه در اين رديف قرار گيرد و گفته شود كه: «إنَّ فاطِمَة عليهاالسلام صِدِّيْقَةٌ شَهِيْدةٌ»؛ بنا براين، تنها اين معنا مى‏ماند كه منظور از معنى واژه‏ى «شَهِيْدةٌ» همان معناى برتر و مرتبه والايى باشد كه سرور بانوان دو عالم در رديف پيامبران و صدِّيقين و شهيدان و گواهانى قرار گيرد كه گواه و الگوى مردم هستند، امّا دريافت اين مفهوم از واژه «شهيد» با استدلال به اين حديث ممكن نيست، چراكه واژه شهيد و شهيده در معنا و مفهوم اعمّ از مدّعاست.

جواب: شهيد به معنى كسى است كه در راه دفاع از حق به وسيله شمشير يا سلاح و يا وسيله ديگرى كه بر او بزنند و كشته شود. چنين كسى اگر در ميدان نبرد كشته شد، حكمى از احكام فقه به او اختصاص دارد و آن عدم نياز به غسل است. و با اين‏وصف، آيا كسى مى‏تواند چنين پندارد كه اميرمومنان به‏خاطر آن‏كه در ميدان نبرد كشته نشد، شهيد نيست؟ اما استناد مرگ فاطمه عليهاالسلام به زدن آن حضرت با تازيانه و فشردن ميان در و ديوار، واقعيت غمبارى است كه روايات رسيده در اين مورد بسيار است. در اين باره به «كامل الزّيارات» و به خبر «حمّاد بن‏عثمان» از امام صادق بنگريد كه مى‏گويد: در سفر معراج پيامبر، به هنگام گزارش از آينده امّت، به آن حضرت گفته شد: امّا دخترت زهرا عليهاالسلام، پس از رحلت تو، مورد ستم قرار خواهد گرفت. او را در حالى كه باردار است، خواهند زد و او جنين خود را بر اثر آن ضربات ظالمانه خواهد افكند و به شهادت خواهد رسيد! «وَ امّا إبْنَتُكَ فاطِمَة فَتُظْلَم وَ هِىَ....». (كامل الزِّيارات/ ص 333.)

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: