۱
بلومبرگ:

احتمال لشکر کشی مستقیم عربستان علیه شیعیان یمن

اگر عربستان درگیر یک جنگ فرسایشی و بلند مدت شود قیمت نفت تا حدود بشکه ای 15 دلار افزایش خواهد یافت .
کد خبر: ۱۴۴۶۸
۱۷:۵۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۸۸

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از عصر ایران ، "بلومبرگ" با انتشار گزارشی از اوضاع بحرانی یمن و درگیری ارتش یمن با شیعیان استان صعده در شمال این کشور ، نوشت که این جنگ در واقع یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان است .

 " مصطفی علانی "  کارشناس امنیتی منطقه در مرکز تحقیقات خلیج فارس در امارات می گوید  که ممکن است عربستان تصمیم به دخالت مستقیم در بحران یمن بگیرد و به منطقه شیعه نشین شمال یمن حمله کند . این کارشناس می گوید : " ملک عبدالله پادشاه عربستان ممکن است در صورتی که شورش شیعیان شمال یمن گسترش یافته و به مناطق نفت خیز شیعه نشین در شرق عربستان تسری پیدا کند ، حتی به فکر حمله مستقیم به شیعیان یمنی باشد .

" رشدی یونسی " مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در گروه مطالعات اوراسیا در نیویورک در این باره معتقد است که عربستان در بحران و ناآرامی های یمن با دومعضل تروریست های القاعده و نیز شیعیان شمال این کشور روبروست که هر دو عامل از موارد بر هم زننده امنیت ملی این کشور به حساب می آیند و برای ریاض یک دردسر محسوب می شوند.

بحران یمن را می توان یک رقابت جدی برای تسلط بر منطقه خاورمیانه از سوی دو قدرت منطقه ای یعنی ایران  و عربستان  به حساب آورد . هم ایران و هم عربستان امروزه درگیر یک جنگ نیابتی در چند نقطه از منطقه خاورمیانه از جمله در لبنان و عراق هستند . از سوی دیگر عربستان به شدت از تحرکات ایران در بین شیعیان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیمناک است .

البته هیچ شواهد متقنی درباره هماهنگی و همکاری بین شیعیان حوثی و گروه القاعده در شمال یمن وجود ندارد .
حمله  مستقیم نظامی عربستان به شیعیان حوثی یمن  ، بنا به اذعان کارشناسان نفتی می تواند قیمت نفت را در کوتاه مدت تا 5 دلار در هر بشکه افزایش دهد .
دالتون گریس کارشناس نفت در موسسه ابوظبی در این باره می افزاید اگر عربستان درگیر یک جنگ فرسایشی و بلند مدت شود قیمت نفت تا حدود بشکه ای 15 دلار افزایش خواهد یافت . این کارشناس نفت می گوید بحران یمن هم اکنون یکی از عوامل افزایش قیمت نفت به بشکه ای 71 دلار بوده  است .
 
از سوی دیگر مصطفی علانی کارشناس امور امنیت خاورمیانه می گوید که عربستان مداوما در حال تزریق پول به دولت یمن است و سالانه حدود 2 میلیارد دلار به دولت یمن کمک مالی می کند.
تنها یک هفته پس از آغاز حمله ارتش یمن به شیعیان حوثی " علی العنسی " رییس شورای امنیت یمن با سفر به ریاض با مقامات امنیتی عربستان از جمله شاهزاده محمد بن نایف دیدار و گفت و گو کرد .
 
" الکس واتانکا " کارشناس امور خاورمیانه در مرکز مطالعات دفاعی " جینز " در کلرادوی آمریکا درباره جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن می گوید : " عربستان و  ایران در رقابت برای به دست گفتن رهبری جهان اسلام هستند . در واقع اگر از منظری  ژئوپلتیک به منطقه نگاه کنیم این دو قدرت منطقه ای از طریق واسطه های خود در مناطق مختلف در خاورمیانه در حال جنگ غیر مستقیم و نیابتی با یکدیگر هستند که یمن نیز یکی از این مناطق است .
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۷
به نظر میرسد که ادعای بیمناک بودن عربستان نسبت به شیعیان بیانگر سو برداشت های
عربستان سعودی و القات دولتهای غربی به این پادشاهی ست بدین گونه غربیها امکان فروش تسلیحات به این پادشاهی را یافته اند