۰
ژرفای اندوه در غم حسین/

آئین سنتی "گل مالی" در لرستان برگزار شد

آئین گل مالی امروز نیز به مانند عاشورای هر سال در لرستان برگزار شد تا بار دیگر عمق و ژرفای اندوه لرستانی ها در غم دردانه زهرا (س)در این سنت دیرین تبلور یابد.
کد خبر: ۱۱۹۰۵
۱۴:۲۰ - ۱۹ دی ۱۳۸۷

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، مردم لرستان در اولین ساعات روز عاشورا با حضور در تکایا و خیمه های سطح شهر در آئین "گل مالی" شرکت کردند و با گل اندود کردن سر و صورت خود عاشورای حزن انگیز را آغاز کردند.

سنت "گل مالی" در لرستان با گل متبرک به نیت عزاداری امام حسین (ع) هر ساله در روز عاشورا جزء لاینفک عزاداری ایام محرم در این استان است. لرستان هر ساله در عزای امام حسین (ع) رخت سیاه بر تن می کند و این جامه سیاهرنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین می بخشد.

هیئات سینه زنی مناطق مختلف خرم آباد نیز با حضور در سطح شهر، مساجد و تکایا در غم و عزای حسین بن علی (ع) گریستند. برگزاری مراسم علم گردانی و چهل منبری از دیگر آئین هایی بود که در مناطق مختلف خرم آباد برگزار شد.

مراسم علم گردانی در خرم آباد دارای قدمتی دیرینه است و شاید حزن انگیز ترین بخش این آیین را بتوان آخرین مرحله آن که در لرستان که به سنت "طوق اشگس" معروف است دانست.

علمی که هیئات عزاداری لرستان در طول روز عاشورا در پیشاپیش هیئت خود به حرکت در می آورند تا ظهر عاشورا به وسیله عزاداران حاجتمند حمل شده و در نهایت در پایان ظهر عاشورا به نشانه افتادن علم حضرت عباس (ع) قسمت های مختلف آن از هم جدا می شود که در اصطلاح به این عمل "طوق اشگس" می گویند.

امسال نیز به مانند هر سال با دیدن این مراسم سنتی غمی بزرگ در قلبهایمان ظهور یافت ، غمی که شاید عظمت آن را یتوان با یادآوری شهادت علمدار کربلا حضرت عباس (ع) در اذهان تصور کرد.

همچنین نماز ظهر عاشورا در محل مصلی الغدیر خرم آباد، مساجد سطح شهر، حسینه ها و تکایا برگزار شد و عزاداران حسینی به یاد آخرین نماز ابا عبدالله الحسین (ع) نماز ظهر و عصر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: