۰

نگرانی مسلمانان از مشارکت بریتانیایی‌ها در توسعه مسجدالحرام

عربستان به منظور آسایش زائران خانه خدا سعی در توسعه مسجدالحرام دارد، اما مشارکت غیرمسلمانان در این طرح منجر به برانگیخته شدن احساسات مسلمانان شده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۱
۱۹:۱۹ - ۳۰ آذر ۱۳۸۷

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، هر سال هزاران مسلمان به منظور ادای فریضه حج راهی خانه خدا می شوند، به طوری که خیابانهای منتهی به حرم مملو از نمازگزاران و طواف کنندگان کعبه است. در شرایط فعلی گنجایش این مکان مقدس به 900 هزار نفر می رسد که قرار است طی پروژه جدید مساحت آن گنجایش بیش از 1 میلیون و نیم حاجی و طی پروژه های بعدی گنجایش بیش از 3 میلیون نفر را داشته باشد.

از میان کسانی که در توسعه مسجدالحرام مشارکت می کنند معماران بریتانیایی هستند که قرار است توسعه مسجدالحرام را به عهده گیرند. در حالی که تنها مسلمانان اجازه ورود به مکه را دارند و توسعه مسجدالحرام با حضور غیرمسلمانان امری بدیهی به شمار می رود.

اگرچه این برای اولین بار نیست که شرکتهای بیگانه در اجرای طرحهای ساخت و سازهای حساس در خاورمیانه فعالیت می کنند، اما حضور آنها در مسجدالحرام واکنشهای بسیاری در بر خواهد داشت.

سامی عنقاوی معمار عربستانی و مؤسس مرکز مطالعات حج از این موضوع احساس نگرانی کرده و گفت هرکس که بخواهد معماری هر مسجدی را برعهده بگیرد ابتدا باید آن را بازدید کند.

عنقاوی مؤسس مرکزی که هدف آن محافظت از میراث اسلامی معماری در مکه و مدینه است از حضور مهندسان غیر مسلمان اظهار نگرانی کرد.

این نگرانی تنها مختص به او نیست بلکه پیش از شروع بازسازی مسجدالحرام بیشتر مسلمانان از این اقدام نگران خواهند شد. هم اینک عربستان به منظور بازسازی و توسعه، بسیاری از بناها را چون نخستین مدرسه اسلامی که حضرت محمد (ص) در آن به مردم آموزش می داد و خانه خدیجه (س) را در معرض تخریب و ویرانی قرار داده است.

منتقدان بسیاری مانند عنقاوی از این پروژه ها اظهار نگرانی کرده، آن را عاملی برای تخریب ساختمانهای تاریخی مکه دانسته و معتقدند عربستان سعی در ساخت هتلهای بسیار شیک 5 ستاره، آپارتمانهای بسیار زیبا و رستورانهای مجلل  دارد و با توجه به پول بسیاری که از حجاج می گیرد کمترین حمایت را از آنها می کند و تنها سعی در خارج کردن پول حجاج از جیب آنها را دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: