۰

گزارش "بی بی سی" از وضعیت اسفبار زندان‌های عراق

بسیاری از زندانیان در حالی در اسارت به سر می‌برند که هنوز دادگاهی برایشان تشکیل نشده است؛ زیرا سیستم قضایی برای رسیدگی به جرائم فرصت کافی ندارد. وزیر کشور عراق با پذیرش این معضل، دلیل آن را شرایط نامناسب امنیتی که باعث بازداشت هزاران نفر شده می‌داند.
کد خبر: ۱۰۹۵۵
۱۴:۰۵ - ۰۷ آذر ۱۳۸۷

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فردا، پایگاه خبری "بی بی سی" در گزارش خود به تشریح شرایط سخت و سطح پایین یکی از زندان‌های پرجمعیت عراق پرداخته است. بنابر این گزارش، در زندان روسفا واقع در بغداد حدود 150 زندانی در محوطه‌ای به اندازه تقریبی یک کلاس درس نگه‌داری می‌شوند.

خبرنگار بی بی سی، از طریق یک مقام رسمی وزارت کشور به بهانه بررسی شکنجه و سوء استفاده، وارد زندان روسفا شده است. بعد از تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003، این اولین بار است که یک واسطه خارجی اجازه ورود به چنین زندانی در عراق را یافته است.

او گفت مدتی طول کشید که فقط بفهمیم چه تعداد زندانی در سلول‌های روسفا نگهداری می‌شود. در این سلول‌ها 4 تا 5 نفر بر روی هر تخت فلزی جای‌ گرفته‌اند. یکی از زندانیان می‌گفت شرایط اینجا وحشتناک است و آنها به سختی می‌توانند از سلول‌هایشان خارج شوند، زیرا فضای کافی برای ورزش و راه رفتن وجود ندارد.

وی افزود، اینجا زندانیانی وجود دارند که نزدیک توالت می‌خوابند و تعدادی از آنها مجبورند بایستند تا بقیه بتوانند بخوابند.

او گفت بعضی از زندانیان به خاطر بازداشتشان اظهار ناراحتی می‌کردند، اما آنچه که باعث مقاومتشان می‌شد مشکل جدی شلوغی اینجا بود.

مقام رسمی وزارت کشور این مشکلات را می‌پذیرد، اما وی شرایط امنیتی را مقصر می‌داند؛ زیرا به زعم وی این شرایط است که باعث دستگیری هزاران نفر فقط به خاطر مشکوک بودن به جرائم جدی شده است و نتیجه این است که بعضاً یک زندانی سال‌ها در زندان می‌ماند.

بسیاری از این مردم برای ماه‌ها، و حتی سالها منتظر محاکمه هستند، زیرا سیستم قضایی عراق برای رسیدگی به این جرائم فرصت کافی ندارد؛ اما به گفته این گزارشگر، شرایط در زندانی مانند روسفا می‌تواند خیلی بدتر از زندان‌هایی باشد که توسط آمریکا در عراق اداره می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: