۰

توهین آفریقای جنوبی به شعائر اسلامی

در فاصله حدود یک سال و نیم به شروع جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی مسوولان بازاریابی و تبلیغات این بازی‌ها در اقدامی عجیب توپی را طراحی کرده‌اند که پرچم چند کشور ازجمله ایران، عربستان و عراق روی آن خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۶۴
۱۴:۳۲ - ۲۵ آبان ۱۳۸۷

به گزارش "شیعه نیوز" به نقل از شيعه آنلاين، تنها ده ساعت پس از پرده‌برداری از این توپ تبلیغاتی جدید شورای اسلامی شهر ژوهانسبورگ اعتراض شدید خود نسبت به طراحان این توپ تبلیغاتی را اعلام کرد و در بیانیه‌ای از فیفا، کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2010، طراحان تبلیغات و تمامی دست‌اندرکاران برگزاری تورنمنت خواستار توقف چاپ پرچم کشورهای اسلامی بر روی این توپ‌ها شدند.

اگرچه مسلمانان کمتر از دو درصد از جمعیت آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند ولی شورای اسلامی ژوهانسبورگ از قدرت و نفوذ بالایی در آفریقای جنوبی برخوردار است و تمام فعالیت‌های معطوف به محکوم کردن اسراییل و سیاست‌های آمریکا است.
 
ریاست این شورا درباره چاپ این پرچم‌ها بر روی این توپ نمادین می‌گوید: «دوست داریم همه مسوولان برگزاری این تورنمنت بزرگ به این نکته توجه کنند که مسلمانان نسبت به مقدسات‌شان بسیار حساسند و کوچک‌ترین توهین به آنها برایشان قابل قبول نیست. جملاتی که روی پرچم ایران، عراق و عربستان استفاده شده متون قرآنی «الله اکبر» و «لا اله الا الله» است که برای مسلمانان از ارزش و تقدس بسیار بالایی برخوردار است.» درصورتی که تولید این توپ‌های تبلیغاتی به تولید انبوه برسد شعارهای مقدس اسلامی که روی پرچم ایران و عربستان است لگدمال خواهد شد و این امر دلیل اصلی اعتراض شدید مسلمانان به این مساله است. اگرچه این اولین بار نیست که طراحی چنین توپی به فکر مسوولان بازاریابی و تبلیغات یک تورنمنت فوتبالی رسیده است ولی این بار با توجه به طراحی این توپ‌ها برای مسابقات جام جهانی به طور حتم جوامع اسلامی نسبت به این حرکت به شدت اعتراض خواهند کرد.

سال گذشته نیز سربازان امریکایی حاضر در افغانستان توپ‌هایی را که روی آن پرچم برخی کشورها ازجمله ایران و عربستان نقش بسته بود را بین کودکان افغانی توزیع کردند که این کار باعث اعتراض شدید روحانیون افغانی شد. این حرکت نیروهای نظامی امریکا در افغانستان که تابستان گذشته انجام شد با تظاهرات صدها افغانی در استان «خوست» افغانستان همراه بود که همگی تظاهرات‌کنندگان از توهین آشکاری که به مقدسات دینی آنها شده بود خشمگین بودند.

فرمانده نیروهای امریکایی حاضر در افغانستان بلافاصله پس از این اتفاق دستور جمع‌آوری این توپ‌ها را صادر کرد و اعلام کرد دلیل توزیع این توپ‌ها میان کودکان افغانی تنها سرگرم کردن آنها بود و امریکایی‌ها هیچ قصد دیگری از انجام این کار نداشته‌اند.

با این وجود یکی از طراحان این توپ پیشنهاد کرده که حتی در بازی های جام جهانی نیز از این توپ‌ها استفاده شود که بدون شک این کار مقدمه ایجاد جنجال‌های زیادی دردیدارهای جام جهانی خواهد بود.

جدا از وجود شعائر اسلامی روی پرچم برخی کشورها بدون شک برخی بازیکنان متعصب نسبت به لگدمال شدن پرچم کشورشان معترض خواهند شد.

علاوه بر این تصور کنید یک بازی به ضربات پنالتی کشیده شود یا در خلال بازی یک پنالتی به نفع یک تیم اعلام شود، این بهترین فرصت برای بازیکنان حاشیه‌ساز است تا قبل از قرار گرفتن پشت توپ، پرچم تیم حریف را به سمت خود تنظیم کنند و ضربه‌شان را به توپ با لگدی به پرچم تیم حریف همراه باشد و بدین وسیله روحیه دروازه‌بان را خراب کنند.

علاوه بر این با توجه به فروش کالاهای جام جهانی پس از پایان این مسابقات در سراسر جهان این ماجرا با پایان یافتن جام جهانی به اتمام نمی‌رسد و با پایان جام جهانی بعد جدیدی از اعتراض مسلمانان جهان نسبت به طراحی این توپ آغاز می‌شود چرا که از طرح این توپ‌ها در تمام فروشگاه‌های ورزشی جهان کپی‌برداری می‌شود و تولید این توپ‌ها به طور انبوه آغاز می‌شود. در این صورت تبعات این تصمیم تا چند سال پس از پایان جام جهانی 2010 نیز بر جای خواهد ماند.

برخلاف کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی در آفریقا (LOC) که هنوز هیچ واکنشی نسبت به اعتراضات اخیر نشان نداده است فیفا خیلی زود در این‌باره اظهار نظر کرد: «ما به هیچ وجه از تولید چنین توپ‌هایی در آفریقا باخبر نبودیم. در حقیقت قرار بود از این توپ‌ها به عنوان سوغات فوتبالی آفریقا برای تماشاگرانی که از سراسر جهان به این کشور سفر می‌کنند پرده‌برداری شود تا با خرید این توپ‌ها هم خاطره این تورنمنت برای هوادارانی که به آفریقا سفر کرده‌اند باقی بماند و هم کشور میزبان از فروش این محصولات تبلیغاتی سود کند.»

فیشر مسوول رسانه‌ای فیفا در ادامه درباره این مساله اینچنین توضیح می‌دهد: «ما به تمامی جامعه مسلمانان اطمینان می‌دهیم که FIFA ارگانی کاملا ورزشی است و در نتیجه به هیچ وجه نمی‌خواهد هیچ گونه تبعیض مذهبی، قومی یا نژادی را در دستور کار خود قرار دهد.»

فیشر در پایان متذکر شد فیفا در حال بررسی این ماجرا است و هر چه زودتر جلوی تولید و پخش این توپ‌ها را خواهد گرفت. این در حالی است که نظر کمیته بازاریابی و تبلیغات و همچنین کمیته برگزاری مسابقات برای توقف یا ادامه تولید این توپ‌ها یا هر محصول تبلیغاتی دیگر نیاز است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: