۰

ثبت "سامراء" در فهرست ميراث جهاني در معرض خطر

سازمان يونسکو قبول کرد شهر "سامراء" يکي از برجسته‌ترين اماکن تاريخي عراق در فهرست ميراث جهاني در معرض خطر ثبت شود.
کد خبر: ۳۹۰۴
۰۰:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۸۷
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از صوت العراق، دکتر فوزيه مهدي مدير بخش نشر اداره تحقيقات و مطالعات بغداد اظهار داشت: کميته ميراث جهاني يونسکو در 31 امين نشست خود در نيوزيلند قبول کرد که شهر تاريخي و باستاني "سامراء" را به علت ارزشهاي بين‌المللي استثنايي و بر اساس معيارهاي توافقنامه ميراث جهاني آن را در فهرست ميراث جهاني در معرض خطر ثبت کند.

عبدالزهره طالقاني سخنگوي وزارت آثار باستاني و گردشگري بغداد نيز تصريح کرد: شهر سامراء به فهرست يونسکو پيوسته است تا از آثار تاريخي و باستاني آن زير نظر سازمانهاي بين المللي نگهداري و حمايت شود.

از برجسته‌ترين آثار تاريخي اسلامي اين شهر مرقد امامين عسکريين است که در سالهاي 868 و 874 وفات يافتند. اما گلدسته آن در سالهاي 2006 و 2007 در اثر انفجار تخريب شد. اينک يونسکو در نظر دارد تا ساخت و مرمت مرقد امامين عسکريين را به عهده گيرد که اين کار از آغاز سال جديد با همکاري مهندسان عراقي و ترک شروع مي‌شود.

مسجد جامع با گلدسته حلزوني ملويه که در زمان خلافت معتصم در سالهاي 833 ميلادي ساخته شد، مسجد ابي دلف در شمال بغداد که در زمان خلافت متوکل سال 245 هجري ساخته شد و قصر معشوق در غرب سامراء که خليفه معتمد سال 256 هجري بنا کرد، از مهمترين آثار تاريخي و باستاني سامراء در کنار ديگر آثار آن به شمار مي‌روند.

سامراء در 120 کيلومتري شمال بغداد قرار دارد و معتصم عباسي در سال 221 آن را بنا کرد تا پايتخت دولت عباسي باشد. سامراء پس از بغداد دومين پايتخت عباسيان محسوب مي‌شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: