۰

94 درصد روزه‌داران فرانسوي جوانان هستند

بر اساس آمارهاي منتشر شده در فرانسه، 88 درصد از مسلمانان روزه مي‌گيرند که 94 درصد از آنها جوانان زير 30 سال هستند.
کد خبر: ۳۷۹۳
۰۰:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۸۷
1- فرانسه بنا به آمار رسمي بيش از پنج ميليون و بر اساس آمار غير رسمي هفت ميليون مسلمان دارد، و نيمي از مسلمانان در اين کشور، مليت فرانسوي دارند. مسلمانان فرانسه ماه مبارک رمضان را بر اساس بيانيه شوراي فرانسوي آيين اسلام آغاز مي‌کنند. شروع ماه مبارک رمضان توسط رسانه ها به آگاهي عمومي رسانده مي شود . همچنين اين اطلاعيه‌ بر سر در ورودي مسجد بزرگ پاريس نصب مي گردد.

2 - بر اساس آمارهاي منتشر شده در فرانسه، 88 درصد از مسلمانان روزه مي‌گيرند که 94 درصد از آنها جوانان زير 30 سال هستند. به نظر مي رسد که روزه گرفتن براي عرب هاي مقيم، پيش ازآن که يک نوع عمل مذهبي تلقي شود، اجراي نوعي سنت قومي عربي است.

3 - با شروع ماه مبارک رمضان ، بازارهاي عمومي به ويژه مناطق مسلمان‌نشين فرانسه حال و هواي رمضان به خود مي‌گيرند.فروش خرما و شيريني‌هاي مخصوص در همه جا به چشم مي خورد و دربازارهاي مسلمانان، نواي قرآن و سرودهاي اسلامي و گاه موسيقي عربي به اين ماه نيز بر اين شور و شوق مي افزايد. ‌درماه‌ مبارک‌ رمضان‌ ‌مسلمانان به‌ خوردن‌ کباب‌ به‌ ويژه‌ ميکس‌، نوعي‌حلواي‌ عربي‌ از خرما و نخودچي‌، ‌زياد علاقه نشان‌ مي‌دهند و چاي نعناع، شوربا و کوسکوس (غذاي رايج مغرب عربي که از بلغور گندم و گوشت تهيه مي‌شود) از جمله نوشيدني‌ها و غذاهايي است که در هر رستوران عربي با تابلوي "حلال" و آواي قرآن يافت مي‌شود. افطار تنها منحصر به مسلمين روزه‌دار نيست و همه مي‌توانند از آن بخورند و رستوران هايي مي توان يافت که هنگام افطار شلوغ مي‌باشند. اجراي موسيقي عرفاني در رستوران‌هاي مسلمانان نيز بهانه‌اي است تا غربي‌ها نيز در شب‌هاي رمضان براي گوش سپردن به موسيقي و گاه ديدن مراسم سماع فرصتي پيدا کنند.

4 - " رمضان کريم " (اصطلاحي که اعراب بکار مي‌برند ) در مسجد پاريس و ساير مساجد فرانسه، ماه همبستگي است. در اين ماه غالب مسلمانان به نماز جماعت مي‌روند و به طور معمول با آب، چاي، شيريني، خرما و گاه آش يا شوربا از ميهمانان روزه‌دار پذيرايي مي‌شود. همچنين در اين مساجد با غذاي گرم از فقرا و افراد بي‌خانمان نيز پذيرايي مي‌شود.

5 - ختم قرآن و نماز "تراويح" از جمله مناسکي است که در ماه رمضان در مساجد برگزار مي‌شود. هزينه انفاق و افطار در اين ماه به‌صورت مشارکت عمومي تامين مي‌شود و سازمان‌هاي اسلامي نيز که از حاميان و گاه برنامه‌ريزان اين مساجد هستند، در تامين چنين هزينه‌هايي پيشگام هستند.

6 - مسجد پاريس در اين ماه هر ساله به برگزاري نمايشگاه کتاب همت مي‌کند که غالب ناشرين مسلمان و عرب پاريس بزرگ در آن شرکت مي‌کنند. بازار کتاب با تخفيف، مهر و جانماز، تسبيح، عطر، نوار و لوح‌هاي فشرده صوتي تصويري مذهبي و ساير مايحتاج ويژه رمضان نيز در طول اين ماه پرطرفدار است. . موسسه جهان عرب که يکي از مجهز و مجلل‌ترين مراکز اسلامي فرانسه و زير نظر دولت اين کشور است، نيز در ماه رمضان بطور معمول اقدام به برپايي نمايشگاه مي‌کند.
برگزاري همايش‌هاي مذهبي، تفسير قرآن، شرح احاديث، اخلاق و تاريخ اسلام از جمله نشست‌هايي است که در اين ماه انجمن‌ها و مراکز اسلامي به برگزاري آن مبادرت مي‌ورزند.

7 - راديوهاي مسلمانان فرانسه همچون "راديو شرق" و "راديو بور" دراين ماه برنامه‌هاي ويژه براي شنوندگان پخش مي‌کنند و با پخش تلاوت قرآن، موعظه و اخبار ويژه اين ماه، وظيفه آگاهي رساني جامعه مسلمان فرانسه را پي مي گيرند.

8 - در ماه‌مبارک‌ رمضان‌ نيز مسلمانان‌ فرانسه‌، علاوه‌ بر برپاداري‌ نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ايجاد صندوق‌ کمک‌هاي ‌خيريه ‌به‌ جامعه‌ مسلمانان ‌فرانسه ‌کمک‌ مي‌کنند و هدايايي ‌نيز براي‌ کمک‌ به‌ خانواده‌هاي‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتي‌خانواده‌هاي‌ نيازمند غيرمسلمان‌ در اين‌ ماه‌ مرسوم‌ است‌ و اين‌ سنت‌ مسلمانان‌ فرانسه‌ در ميان‌ غيرمسلمانان‌ از وجهه‌ مثبت و اثرگذاري‌ برخوردار است‌.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: