۰

تخريب يک مسجد در چين

کد خبر: ۲۸۳۱
۰۰:۰۰ - ۰۴ تير ۱۳۸۷
يک گروه تبعيد شده امروز (دوشنبه) از تخريب يک مسجد در منطقه‌ي ناآرام غربي ژينجيانگ به دليل خودداري از گذاشتن علامت‌هاي بازي‌هاي المپيک تابستاني پکن بر بام اين مسجد، خبر داد.

به گزارش شيعه نيوز به نقل از ايسنا، خبرگزاري رويتر گزارش داد: کنگره جهاني اويغور، گروه تبعيد شده‌ي چين، اعلام کرد که اين مسجد در استان کالپين، نزديک شهر آکسو در منطقه‌ي ناهموار جنوب غربي ژينجيانگ واقع شده بود.

دفتر سخنگوي دولت ژينجيانگ عنوان کرد که هيچ اظهار نظر سريعي نخواهد کرد.

ديلژات راژيت، سخنگوي کنگره‌ي جهاني اويغور، در بيانيه‌اي گفت: چين مساجد ترکستان شرقي را مجبور کرده است تا براي جلب حمايت مردم اويغور از بازي‌ها، المپيک پکن را تبليغ کنند اما اويغورها در برابر اين کار استقامت کرده‌اند.

پکن معتقد است القاعده با شبه نظاميان ژينجيانگ همکاري مي‌کند تا با استفاده از ترور، يک کشور مستقل به نام ترکستان شرقي ايجاد کنند.

ژينجيانگ که سرشار از منابع نفتي است، هشت ميليون اويغور ترک زبان را در خود جاي داده است که بسياري از آنها از نفوذ زياد اقتصادي و فرهنگي چيني‌ها متنفرند.

ديلژات راژيت ادامه داد که اين مسجد که در سال 1998 بازسازي شده بود، به بازسازي غير قانوني ساختمان اين مسجد، انجام فعاليت‌هاي غير قانوني مذهبي و ذخيره‌ي غيرقانوني کپي‌هاي قرآن متهم شده بود.

وي گفت: تمام قر‌آن‌هاي اين مسجد توسط دولت برده شد و چندين تن هم بازداشت شدند. اويغوري‌ها بازداشت شده، شکنجه نيز شده‌اند.

مشعل المپيک هفته‌ي گذشته از ژينجيانگ تحت تدابير سخت امنيتي گذر کرد، ولي تقريبا به هيچ شهروند اين منطقه‌ي ناآرام غرب دور چين اجازه داده نشد تا به صورت زنده شاهد اين رويداد باشند. همچنين کنترل‌هاي شديدي نيز بر روي رسانه‌هايي که اين رويداد را پوشش مي‌دادند، وجود داشت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: