۰

حضور شيعيان در الازهر؛ تصميم حساس و جنجالي طنطاوي

تصميم شيخ طنطاوي، بعد از قرن ششم هجري که صلاح الدين ايوبي تدريس عقائد شيعيان را ممنوع کرد بي سابقه است.اين تصميم طنطاوي در پي ديدار او با شيخ «علي امين» روحاني شيعه در منطقه صور در جنوب لبنان گرفته شده است.
کد خبر: ۲۷۱۴
۰۰:۰۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۶
تصميم شيخ الازهر محمد طنطاوي مبني بر پذيرش طلاب شيعه در موسسات و دانشکده هاي الازهر از سوي وهابي ها و مخالفان واکنشهاي متعددي داشته است. سلفي ها و مخالفان الازهر اين بهانه را براي انتقاد از الازهر از دست نداده اند.

به گزارش شيعه نيوز به نقل از فردا، مخالفان تلاش دارند اين کار را نشانه ترويج مذهب شيعه در مصر بدانند و نسبت به پيامدهاي آن هشدار بدهند!

تصميم شيخ طنطاوي، بعد از قرن ششم هجري که صلاح الدين ايوبي تدريس عقائد شيعيان را ممنوع کرد بي سابقه است.اين تصميم طنطاوي در پي ديدار او با شيخ «علي امين» روحاني شيعه در منطقه صور در جنوب لبنان گرفته شده است. امين، از طنطاوي خواسته بود درهاي الازهر را بروي دانشجويان شيعه لبنان بگشايد.

فهمي هويدي يکي از نويسندگان مطرح در اين زمينه مي گويد: وجود دانشجويان و طلاب شيعه در مشهورترين و بزرگترين دانشگاه اهل تسنن در دنيا امر جديدي نيست و مستلزم ترويج عقائد آنها هم نيست.

فهمي هويدي در مصاحبه با العربيه مي گويد: تدريس فقه جعفري 12 امامي در الازهر پيش از اين نيز در چارچوب دروس فقه مقارن وجود داشت. بنابر اين تصميم شيخ طنطاوي کاملا هم بي سابقه نيست. اما اگر منظور اين است که پذيرش دانشجويان شيعه گسترده تر شود،اين امر ديگريست.

او تاکيد مي کند: هدف از اين تصميم تبليغ مذهب شيعه نيست، بلکه تنها يک امر کاملا آکادميک براي گسترش تحقيقات تطبيقي بين مذاهب مختلف اسلامي است.

هويدي اشاره مي کند که ايران (بزرگترين دولت شيعه منطقه) علاقمند به محکم کردن رابطه خود با الازهر به عنوان بزرگترين مرجع سني است. هر مسول ايراني که از مصر ديدن مي کند مايل است با شيخ الازهر ديدن کند. اين نشانه اهتمام آنها به تحکيم روابط با اين موسسه ديني است.

او راجع به تاثير اين گام الازهر بر طرح تقريب مذاهب شيعه وسني معتقد است: اين مساله سياسي است و نه مذهبي، اختلافات سياسي است که دائما بين شيعه و سني مشکل ايجاد مي کنند.

او ادمه مي دهد: از لحاظ تئوريک کاملا ممکن است که شناخت هريک از مذاهب از يکديگر به نزديک شدن آنها به هم کمک کند. اما با وجود اين بين شناخت و تقريب تفاوت وجود دارد. در آخر اينکه آنچه باعث دوري مي شود سياست است نه مذهب.

اين تحولات اندکي بعد از موافقت شيخ الازهر با تحولاتي از جمله، فرستادن اساتيد براي تحصيل در رشته هاي فقهي در دانشگاههاي ايران و تاسيس شعبه اي از الاهر در تهران و تبادل شيوه هاي درسي و کتاب بين دو طرف و اجازه دادن به اساتيد ايراني براي سخنراي در الازهر انجام مي شود.

طنطاوي در روزهاي گذشته با مسولان ايراني که از مصر ديدن کرده بودند ملاقاتهاي داشته است. از جمله علي لاريجاني و غلامعلي حداد عادل.. شيخ طنطاوي معتقد است: بين شيعه و سني اختلافي در اصول و ثابتات که دين اسلام بر آنها بنا شده است وجود ندارد. ما در واقع همه مذاهب اسلامي را در الازهر تدريس ميکنيم، از جمله مذهب شيعه.

از سوي ديگر مخالفان اين تصميم نگرانند که اگر اساتيد الاهز بخواهند براي تحصيل يا تدريس در شعبه احتمالي الازهر به ايران بيايند به تشيع و شيعيان بگروند!

البته گفتني است اصل تاسيس شعبه الازهر در تهران هنوز تاييد نشده و معلوم نيست تا چه حد صحت دارد.

اين افراد فتواي معروف شيخ شلتوت (در زمان آيت الله بروجردي با پيگيري هاي مجدانه ايشان در امر تقريب شيعه و سني) که در آن براي اولين بار پيروي از مذهب شيعه از سوي الازهر جائز و مانند ديگر مذاهب شمرده شد، در دهه هفتاد توسط رييس بعدي الازهر و به خاطر اختلافات سياسي بين ايران و انور سادات لغو شد (رييس دانشگاه الازهر در مصر از سوي رييس جمهور تعيين مي شود).

اين افراد مي گويند: درست است که در حال حاضر فقه شيعه در خلال دروس تطبيقي تدريس مي شود اما فقط براي طلاب سني. ولي تصميم جديد به معناي ايجاد رشته مستقل فقه شيعه براي طلاب شيعي است.

يکي ديگر از نگرانيهاي مخالفان اين است که اگر بنا باشد دانشجويان شيعه از ايران و عراق و کشورهاي خليج فارس به الازهر سرازير شوند به زودي به اساتيد مبرزي از اين کشورها هم احتياج خواهيم داشت.

اين امر باعث ايجاد فضاي علمي شيعي و طبعا روابط اجتماعي شيعي و ديني مثل ازدواج و تاسيس حسينيه ها و.... خواهيم بود. به خصوص که زمينه اين امر در مصر توسط عراقيان مهاجر شيعه به وجود آمده است. آنها اکنون خواستار فرصت تحصيل فرزندانشان در الازهر هستند.

العربيه به نقل از محمد حسن زماني مشاور فرهنگي سفارت ايران در قاهره مي نوسيد: الازهر بايد دايره خود را گسترده تر کند تا همه جهان اسلام را در بر بگيرد به خصوص ايران را. ما به زودي شعبه اي از الازهر را در ايران ايجاد خواهيم کرد تا اساتيد خود الازهر در آن به شيوه خود به تدريس کتابهايشان بپردازند. ما هم کتابها و شيوه هاي درسي خود و اساتيدي از ايران را براي سخنراني به الازهر مي فرستيم.

البته بعد از همه اين تفاصيل، محمد الدريني، يکي از فعالان شيعه در مصر مي گويد: شک دارم که الازهر مذهب جعفري را تدريس کند. آنها فقط گفته اند که دانشجوي شيعه مي پذيرند.

وي در گفتگو با العربيه مي گويد: اينکه شيعيان هم دروس اهل تسنن را بپذيرند درهاي جديدي از گفتگو را بين انديشه ها باز خواهد کرد.

اگر نيتهاي صادقي وجود داشته باشد، بين قم و الازهر تبادلات علمي خوبي خواهد شد. اين امر منجر مي شود که شاهد وضعيت جديدي باشيم. آنچنان که در دهه 50 بين رهبران اوليه نهضت تقريب شاهد بوديم.(آيت الله بروجردي و شيخ شلتوت).

الدريني با طرح سوالاتي را جع به اساتيد احتمالي تدريس براي مذهب جعفري ميگويد مطمئنا که براي اين کار بايد از علماي خود مذهب استفاده شود و دانشگاه الازهر چنين کساني را در اختيار ندارد.

وي همچنين ميگويد که اين تصمصم الازهر بي ارتباط با تحرکات اخير براي از سرگيري روابط بين ايران و مصر براي پاسخگويي به نيازهاي جديد امنيت ملي دو کشور -که مسائل ديني برآن سايه افکنده است- نيست.

وي در مورد تاسيس شعبه الازهر در تهران هم معتقد است: ايران به جد در اين باره تلاش مي کند. انتخاب برنامه هاي آموزشي با مشورت مصر صورت خواهد گرفت به خصوص در امور اختلافي بين دو مذهب. اما بهتر است که کار از نقاط اشتراک آغاز شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: