۰
معاون فرهنگي ارشاد:

برخوردهاي صوفيانه در مملکت شيعه ما جايي ندارد

دکتر محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس کميته اجرايي کنگره بزرگداشت مولانا گفت: ترويج آراء و انديشه فرقه مولويه و برخوردهاي صوفيانه در مملکت شيعه ما جايي ندارد.
کد خبر: ۱۵۳۰
۰۰:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۳۸۶

به گزارش «شیعه نیوز»،دکتر محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس کميته اجرايي کنگره بزرگداشت مولانا گفت: ترويج آراء و انديشه فرقه مولويه و برخوردهاي صوفيانه در مملکت شيعه ما جايي ندارد. ما ضمن تاييد و بهره‌گيري از اشعار زيبا و پرمحتواي مولانا در مورد برخي از اشعار او هيچ‌گونه تاييدي نداريم.

دکتر «پرويز» افزود: طبيعي است نوع حرکت نمايشي که مؤيد يا مروج رفتارهاي صوفيانه باشد، در برنامه‌هاي اين کنگره جايي نداشته و صرفا برنامه‌هاي هنري به دو تک‌نوازي 10 دقيقه‌اي ني و سه‌تار محدود بود. اين مساله هم با تفکرات صوفيانه ارتباطي ندارد.

وي افزود: آنچه که بعضي‌ها ممکن است نسبت به آن اعتراض کنند، شايد مربوط به برنامه‌هايي باشد که در خارج از کشور برگزار مي‌شود و ممکن است اين برنامه‌ها در تدوين‌هاي تلويزيوني در کنار برنامه‌هاي داخلي به نمايش گذاشته شود و سوء تعبير ايجاد کند.

پرويز تاکيد کرد: برنامه کنگره صرفا علمي بوده و از نظر ما يک برنامه آکادميک است و در دانشگاه‌ها محدوديتي براي طرح انديشه‌ها و نقد نظر و آراء، چون جنبه تبليغي پيدا نمي‌کند، وجود ندارد. کنگره به شکل پنهاني انجام نشده که نياز به توضيح اضافي داشته باشد، به طوري که تعداد زيادي مراجعه کننده داشت و تقريبا تمام سالن‌ها مملو از علاقه‌مندان بود.

رييس کميته اجرايي کنگره بزرگداشت مولانا در پاسخ به اين سوال که فيلترهاي گزينش مقالات به چه شکل بوده، تصريح کرد: کنگره هاي علمي که در دانشگاه‌ها برگزار مي‌شوند، محل طرح ديدگاه‌ها و نگاه‌هاي مختلف به يک موضوع‌اند و بحث کاملا علمي و فني صورت مي‌گيرد. اين، متفاوت از تبليغ و ترويجي است که در جامعه براي يک فرد يا يک انديشه صورت مي‌گيرد.

دکتر پرويز توضيح داد: بررسي مقالات توسط داوران کميته علمي که همه از استادان دانشگاه بوده‌اند و با يک رويکرد و نگاه علمي به موضوع، صورت گرفته است. اين افراد همه انسان‌هاي شناخته شده‌ بوده‌اند و طبق گزارشي که دبير کميته علمي ارايه کرد قاعدتا بايد وظيفه خودشان را به خوبي انجام داده باشند.

وي با اشاره به اين که انتشار مقالات علمي جزء وظايف ستاد کنگره است، گفت: به زودي مقالات را ارايه خواهيم کرد. به نظر مي‌آيد که نقد آرا و انديشه‌هاي مولانا را بايد با نگاه مثبت و منتقدانه پي‌گيري کنيم. در کنار نکات مثبت و انعکاس آن‌ها طبيعتا نگاه ما نسبت به اين آرا و انديشه‌ها، نگاه برگرفته از انديشه شيعه است و در جاهايي منتقدانه به آن‌ها نگاه مي‌کنيم. کتاب‌ها و مقالاتي را که در نقد مولوي نوشته مي‌شود هم در کنار اشعار خوب و انديشه‌هاي مثبت او منتشر خواهيم کرد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر اين که تجسم انسان کامل از ديدگاه ما شيعيان در پيامبر(ص) و ائمه اطهار(علیه السلام ) بروز پيدا مي‌کند، اظهار داشت: اساسا هر گونه مقايسه‌اي بين هر کس ديگر با پيشوايان دين که متصل به منبع الهي‌اند و از عصمت برخوردارند، انحرافي است و اگر در کلام کسي هم منعکس باشد، قطعا سهوي در کلام بوده است. ما نمي‌توانيم منکر اشعار زيبا و تاثير گذار مولانا شويم يا حکمت‌هاي نهفته در اشعار او را انکار کنيم، اما اين به آن معنا نيست که مولانا را همپاي پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه(علیه السلام) بدانيم.

رييس کميته اجرايي کنگره بزرگداشت مولانا ادامه داد: بسيار دور از ذهن است که يک فرد شيعه چنين تصوري داشته باشد. هر کسي در جايگاه خودش قرار مي‌گيرد و مقايسه‌اي که بين انديشمندان انجام مي‌شود شامل حال معصومين(علیه السلام ) نيست و اساسا نمي‌توان آن‌ها را تنزل مقام داد و با ساير انسان‌ها مقايسه کرد.

دکتر پرويز همچنين با تاکيد به اين که نوع نگاه ما به مولانا با نگاه ساير کشورها متفاوت است، تصريح کرد: ممکن است همه آرا و اخبار مولانا مورد تاييد مجموعه دانشمندان و انديشمندان حوزه دين، فلسفه و عرفان نباشد. در ايران مولوي به عنوان پناهگاه عامه مردم مطرح نيست و نوع نگاه ما به مولوي به عنوان يک منبع کسب درآمد و جذب گردشگر نبوده و نيست.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد افزود: بر اين اساس، کنگره برگزار شده، کنگره‌اي علمي بوده و از ابتدا قرار بر اين شد که شرکت‌کنندگان در آن اهل علم و فن باشند و با نوع مقالات خود ابعاد مختلف آرا و انديشه هاي مولانا را تبيين کنند.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اين که ستاد کار خود را در سال 85 آغاز کرد و آن سال به نام پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نامگذاري شده بود، مي‌بايست برنامه‌ها طوري ترتيب داده مي‌شد که اين سال را تحت‌الشعاع قرار ندهد. همچنين در برنامه‌ريزي سال مولانا، محور کار بحث‌هاي علمي بود. اما در اين بين مطلع شديم که برنامه‌هايي نيز در خوي و تبريز از سوي سازمان ميراث فرهنگي و وزارت کشور در حال طراحي است.

در جلسه‌اي که با مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت کشور برگزار شد، نهايتا در ستاد مصوب شد که بدون مداخله مستقيم ستاد و صرفا به عنوان حامي، از برنامه‌هاي تبريز و خوي که مسووليت برگزاري آن به دو سازمان مذکور واگذار شده بود، عمل کنيم.

کنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا ششم و هفتم آبان ماه در تهران برگزار شد. برنامه بزرگداشت مولانا در تبريز نيز هشتم و نهم آبان برگزار شد و برنامه خوي، عصر ديروز دهم آبان ماه به کار خود پايان داد.

منبع: خبرگزاري کتاب ايران

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: