۱

اذان در مناره‌هاي نيويورک

مسلمانان آمريکا به يکي از مهمترين اقليت‌هاي ايالات متحده تبديل شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۴
۰۰:۰۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۸۶

«شیعه نیوز»:مسلمانان آمريکا به يکي از مهمترين اقليت‌هاي ايالات متحده تبديل شده‌اند.

تا چند وقت پيش، نوع نگاه رسانه‌هاي آمريکا به مسلمانان و چيزي که آنها پديده مسلماني مي‌گفتند خصمانه بود. تا چند سال پيش مي‌شد آرنولدشوارتزينگر را ديد که به عنوان قهرمان فيلم «دروغ‌هاي حقيقي» يک عرب مسلمان تروريست را با موشک هواپيما منفجر مي‌کند و به تدريج اعراب به عنوان نمايندگان مسلمانان جاي روس‌ها را در نقش منفي فيلم‌ها مي‌گيرند.

اما مسير ماجرا از چند وقت پيش تغيير کرد؛ از وقتي که جمعيت مسلمان آمريکا به تدريج افزايش يافت و يک اقليت قدرتمند در جامعه آمريکا شکل‌ گرفت؛ اقليتي که پشتوانه‌ مالي قوي‌اي نيز در خاستگاه جغرافيايي خود داشتند.

همه اينها به علاوه بسياري عوامل ديگر، باعث شد رويکرد رسانه‌ها نسبت به اين اقليت آمريکايي تغيير کند و نظرسنجي‌اي که يک نشريه آمريکايي(نيوزويک) در مورد اين اقليت انجام داده است هم نشان مي‌دهد که انگار جامعه آمريکا هم سعي مي‌کند با پديده اسلام کنار بيايد. رسانه‌ها سعي مي‌کنند روش دوستانه‌تري را در پيش بگيرند و واقع‌بينانه‌تر برخورد کنند و اينها با توجه به شرايط فعلي جهان و سياست‌هاي دولت آمريکا، وضعيت متضادي را پديد آورده است.

گزارش اقليت
طبق آمارها در آمريکا بين 3 تا 6 ميليون مسلمان زندگي مي‌کنند که 60 درصد آنها را جوانان بين 18 تا 29 سال تشکيل مي‌دهند. اکثر اين مسلمانان، مهاجريني هستند که بعد از سال 1965 – که قوانين مهاجرت آمريکا تغيير کرد – به اين کشور رفته‌اند. به گفته خانم کيت اليسون، اولين عضو مسلمان کنگره آمريکا: «ايده اصلي اين مهاجرت، نبود هويت تاريخي در آمريکاست و جامعه‌اي که اغلب حول مجموعه‌اي از قوانين شکل مي‌گيرد تا هويت فرهنگي يا نژادي».

در آمريکا برخلاف اروپا، مسلمانان در کلوني‌هاي خاص و محيط‌هايي شبيه گتو زندگي نمي‌کنند، آنها درست مانند بقيه افراد جامعه هستند و طبق آمارها از نظر سطح درآمد، تحصيلات و اشتغال تفاوت چنداني با ميانگين جامعه ندارند. همين مسئله باعث مي‌شود اسلام راحت‌تر در بين جامعه پخش شود و ارتباط افراد غيرمسلمان با مسلمانان محدوديت خاصي پيدا نکند. به گفته بسياري از مسلمانان، عبادت در آمريکا به خاطر مذهبي‌تر بودن مردم آن کشور راحت‌تر است.

ابوپاتل – يک مسلمان اهل شيکاگو – مي‌گويد: «در آمريکا وقتي من مي‌گويم که وقت نماز است، دوستان مسيحي‌ام ممکن است راجع به نحوه عبادت از من سؤال کنند اما اهميت عبادت را درک مي‌کنند. با اين حال، زماني که در انگلستان زندگي مي‌کردم، با گفتن اين جمله نگاه‌ها تغيير مي‌کرد».

طبق مطالعه انجام شده توسط مجله نيوزويک، 69 درصد آمريکايي‌ها معتقد بودند دانشجويان مسلمان آمريکا بايد اجازه داشته باشند، به راحتي از حجاب استفاده کنند اما اين مسئله در بعضي از کشورهاي اروپا تبديل به يک معضل شده است و شايد به همين دليل است که عبدالله گل دخترش را براي تحصيل به يک کالج آمريکايي فرستاده است تا بتواند حجابش را هم حفظ کند.

آمريکايي‌ مسلمان يا مسلمان آمريکايي
به‌رغم بسياري از تبليغات رسانه‌اي، تا قبل از 11سپتامبر 2001، شايد جامعه مسلمانان آمريکا يک جامعه نامرئي بود؛ بيشتر آمريکايي‌ها تا آن زمان تنها مسلماناني که مي‌شناختند مالکوم ايکس و محمدعلي کلي بودند که هر 2 را هم دوست مي‌داشتند اما با انفجار برج‌هاي تجارت جهاني ناگهان جامعه آمريکا متوجه يک گروه اقليت شد که سياستمداران مي‌گفتند ممکن است خطرناک باشند.

مسلمانان بعد از 11 سپتامبر ناگهان بيشتر ديده شدند؛ کساني که از حجاب استفاده مي‌کردند؛ کساني که به مسجد مي‌رفتند و آسيايي‌هايي که مسلمان به نظر مي‌رسيدند، تبديل به يک عامل وحشت شدند. حملات نژادپرستانه هم نسبت به اين گروه اقليت افزايش پيدا کرد. روزنامه‌ها عکس زن مسلماني را چاپ کرده بودند که با حجاب در خيابان راه مي‌رفت و تابلويي در دست گرفته بود که روي آن نوشته شده بود: «به من شليک نکنيد».

اما اين همه تبليغات و واکنش‌ها، نتيجه عجيبي را به دنبال داشت. مظفر چيستي – مسلمان اهل نيويورک – مي‌گويد: «بعد از اين واقعه بود که عده زيادي از مردم که تا آن موقع خود را يک آمريکايي فرض مي‌کردند، يادشان آمد که اول يک مسلمان‌اند». طبق مطالعات انجام شده توسط کالج هميلتون در سال 2002 با کمال تعجب مشاهده شد که ميل به استفاده از حجاب بعد از 11 سپتامبر افزايش بيشتري پيدا کرده است و الان تقريبا يک سوم زنان مسلمان آمريکايي هر روز از روسري استفاده مي‌کنند.

حملات عليه مسلمانان باعث اتحاد آنان شد و بسياري از مسلمانان از سايه خارج شدند و خود را به جاي يک آمريکايي مسلمان، يک مسلمان آمريکايي معرفي کردند.

راضي محي‌الدين - مهاجر هندي مسلمان - مي‌گويد: «بعد از 11سپتامبر، مسئوليت ما به عنوان يک مسلمان عوض شد. با اتفاقاتي که افتاد ما مجبور بوديم تصميم بگيريم و ببينيم که کجا ايستاده‌ايم؟ آيا بايد از اعتقادات‌مان دور شويم يا بيشتر از آن دفاع کنيم. خصوصا زماني که به آن توهين مي‌شود».

راضي محي‌الدين بعد از 11سپتامبر، اولين کاري که کرد ايجاد يک پناهگاه براي مسلمانان در يک مسجد بود. او فرزندانش را از مدرسه عادي خارج کرد و آنها را به يک مدرسه اسلامي در مسجد فرستاد. بقيه مسلمانان هم واکنش‌هاي مشابهي داشتند. ميزان شکايت‌ها در مورد حقوق شهروندي مسلمانان افزايش زيادي يافت. فقط در سال2006، 2500 مورد شکايت توسط مسلمانان آمريکا در مورد نقض حقوق شهروندي‌شان به دادگاه‌ها ارائه شد.

تلاش‌هاي زيادي براي داشتن عکس باحجاب در گواهينامه‌ها انجام شد همچنين 6 امام جماعت به خاطر خواندن نماز در فرودگاه از پرواز منع شدند. اتحاد ناخواسته‌اي بين مسلمانان در حال شکل گرفتن بود که سياستمداران آمريکايي، سعي مي‌کردند آن را انکار يا بي‌اهميت قلمداد کنند.

جورج بوش در يک جلسه پرسش و پاسخ، هنگامي که سعي داشت يک آمريکايي پاکستاني‌الاصل را مجاب کند که او در يک کشور آزاد زندگي مي‌کند، با عکس اين مسئله مواجه شد. فريد صديق براي جورج بوش توضيح داد که هنوز با گذشتن 6 سال از واقعه 11سپتامبر، او نمي‌تواند در هواپيما از جايش بلند شود و مثلا به دستشويي برود چون اين کار او موجب نگراني و اضطراب مسافراني مي‌شود که تبليغات ضد اسلام رسانه‌ها آنها را وحشت‌زده کرده است.

مشکلات مسلماني
طبق آمارها، بيشتر مسلمانان آمريکا مهاجرند و درصد کمتري متولد آمريکا هستند اما همين گروه کمتر و حتي بعضي از همان مهاجران هم نسبت به کساني که در يک کشور با اکثريت مسلمانان زندگي مي‌کنند، اطلاعات کمتري نسبت به اسلام دارند يا حداقل دسترسي‌شان به منابع آموزشي اسلام محدودتر است.

در آمريکا بيشتر وظايف آموزش اسلام توسط مساجد و امام جماعت مساجد انجام مي‌شود. اما گاهي اوقات، مشکلات از همين جا شروع مي‌شوند. به گفته بسياري از مسلمانان، مشکل اين است که اسلام در اين مساجد توسط کساني آموزش داده مي‌شود که به خوبي با فرهنگ آمريکا و جامعه‌اي که مخاطبان‌شان در آن زندگي مي‌کنند آشنا نيستند.

اکثر اين معلمان افراد تبعه لبنان يا عربستان سعودي هستند که مدت کوتاهي است وارد آمريکا شده‌اند. ماجراي مهم‌تر در اين مساجد، اين است که بيش از 50درصد مساجد آمريکا کمک‌هاي مالي بيشتري از عربستان سعودي دريافت مي‌کنند و حاميان عرب اين مساجد انتظار دارند که امامان جماعت فرقه وهابيت را تبليغ کنند و گسترش دهند.

جزوه‌ها، کتاب‌ها و معلمان آموزش ديده‌اي که از عربستان براي آموزش اسلام وهابي به آمريکا فرستاده مي‌شوند، گواهي بر اين مدعاست. در اين مساجد، همان‌طور که انتظار مي‌رود شيعه و بقيه گروه‌هاي مسلمانان تخريب مي‌شوند.

اين مسئله باعث نگراني خانواده‌هايي شده است که شاهد آموزش تندروي‌ها و تعصب‌هاي زياد توسط اين امامان جماعت هستند. به همين دليل، بعضي مساجد با کمک‌هاي عربستان مخالفت مي‌کنند. حثوت - امام جماعت يکي از اين مساجد مي‌گويد: «اين کمک‌ها آن‌قدر مشکل‌آفرين هستند که هيأت امناي مسجد، مانع دريافت آنها شود». او مي‌گويد: «پول خارجي نه ‌تنها مشکل‌آفرين است، بلکه مي‌‌تواند خطرناک هم باشد چون وابستگي مي‌آورد».

اما مساجدي هم هستند که به راحتي در مسير برنامه سعودي‌ها قرار مي‌گيرند. امام جماعت مسجد الصفات نيوجرسي بعد از سال‌ها آموزش اسلام، به خاطر دريافت اين کمک تغيير رويه داد و عقايد تندروانه‌اي را در پيش گرفت. او حتي کلاس‌هاي آموزش اسلام را تعطيل کرد چون معتقد بود به اندازه کافي اسلامي نيستند و اسلام اصيل را آموزش نمي‌دهند و به جاي آن جلساتي را تشکيل داد که ايدئولوژي سلفي را تبليغ مي‌کردند. به خاطر همين تندروي‌ها و تعصبات بود که نگراني خانواده‌هاي مسلمان، شکايت از او و جريمه اين امام جماعت را به دنبال داشت.

در حال حاضر، تنها چيزي که بيش از همه، جامعه مسلمان آمريکا را نگران مي‌کند، در کنار نژادپرستي و آزار و اذيت و محدوديت، ترس از افتادن به دامن تندروي و تعصب است . 5سال پيش جمعيت شيعيان آمريکا 12 درصد کل مسلمانان اين کشور بود ولي امروزاين نسبت به 22درصد رسيده است.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سیدعلی حسین حسینی
United States
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
بسیار مفید است. دست شما درد نکند.