سایر زبان ها

شهروند خبرنگار

صفحه نخست

سرویس خانواده شیعه

سرویس شیعه شناسی

سرویس عکس

سرویس فیلم

صوت

سردبیر

صفحات داخلی

در تاریخ خواهدماند روحانیون تن به قراردادهای استعماری دادند

کد خبر: ۲۶۶۰۳۶
۱۳:۴۵ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، قرارداد 25 ساله دولت جمهوری اسلامی با چین همچنان در هاله‌ای از ابهام قراردارد. هر روز اخبار ضد و نقیضی در خصوص این قرارداد منتشر می‌شود. همین چند روز پیش بود که دو تن از نمایندگان مجلس یازدهم نظیر علیرضا سلیمی صراحتاً اعلام کردند که «نمایندگان مجلس از ریز جزئیات قرارداد 25 ساله با چین با خبر هستند و دولت فعلاً صلاح نمی‌بیند که مردم را در جریان بگذارد!» اما غلامعلی کوهساری، دیگر نماینده مجلس یازدهم تاکید دارد که «نمایندگان از هیچ چیز قرارداد مطلع نیستند!»همه اینها در حالی است که براساس اصل 77، عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. در همین رابطه با ناصر قوامی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

در کشور ما مسئولان مقید به قانون نیستند / با یکدست شدن حاکمیت، آقایان به قانون توجه نمی‌کنند / شوروی در حال خیانت به ما است و اجازه بهبود یافتن رابطه ما با آمریکا را نمی‌دهد / نگاه به چین و روسیه دقیقا ضد منافع ملی ماست
این روزها بحث قرارداد 25 ساله دولت با چین بسیار بیشتر از گذشته توجه افکارعمومی، کارشناسان و حتی سیاستمداران خود نظام را به خود جلب کرده است. طبق اصل 77 قانون اساسی، این قرارداد ابتدا باید به مجلس ارجاع داده شده و تاییدیه لازم را بگیرد تا به مرحله اجرا برسد اما طی چند روز گذشته امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی صراحتا اعلام کرد که قرارداد 25 ساله میان ایران و چین به مرحله اجرا رسیده است! نظر شما در این باره چیست؟

در کشور ما هیچکس مقید به قانون نیست. به‌جای این‌که مسئولان به مردم بگویند که قانون را رعایت کنید، مردم به مسئولان تذکر می‌دهند که قانون را رعایت کنید! اصلا به آقای عبداللهیان چه ربطی دارد که می‌آید در خصوص این مسئله اظهارنظر می‌کند؟! آقای عبداللهیان باید مسائل دیپلماسی را دنبال کند اصلاً ربطی به این قضیه ندارد که می‌گوید آیا این قرارداد اجرایی شده است یا خیر! همانطوری که شما گفتید، قانون اساسی می‌گوید که هرگونه موافقت نامه و قراردادی باید به مجلس داده شده و به تصویب این نهاد برسد. باید ماده به ماده، تبصره به تبصره در کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بعد از قرار گرفتن در کمیسیون تخصصی به صحن علنی مجلس برود و در نهایت دولت می‌تواند آن را اجرا کند. متاسفانه در کشور ما این چیزها رعایت نمی‌شود.

حالا هم که حاکمیت یکدست شده است، دیگر آقایان توجهی به قانون ندارند و این فاجعه است. اولا که به طور کلی این نگاه به چین و روسیه دقیقا ضد منافع ملی ماست. چین و روسیه هیچوقت وفادار به ما نبوده و نیستند. آقای رئیسی که به شوروی (روسیه) رفتند و در کاخ کرملین نماز خواندند باید از ایشان سوال کرد که در روسیه اگر کسی قرآن به همراه داشته باشد، مجرم شناخته شده ومجازات خواهد شد شما چطور به این کشور سفر کرده‌اید؟! اگر کسی در شوروی کتاب‌های اسلامی داشته باشد، مجازات خواهد شد! در چین هم به همین صورت است. این دو کشور به هیچکدام از مکاتب انبیا و خدا هم اعتقادی ندارند.

من تعجب می‌کنم که چرا دولت جمهوری اسلامی همه کارت‌های خود را در داخل سبد چین و روسیه گذاشته و این دو کشور با کارت ایران در مقابل آمریکا و اروپا بازی می‌کنند! صادرات چین به آمریکا و بالعلکس اصلا قابل مقایسه با صادرات ما به چین نیست! چین و روسیه هیچوقت به‌خاطر ایران منافع خودشان را با آمریکا و اروپا به خط نمی‌اندازند. الان به راحتی روسیه به ما خیانت می‌کند و اجازه نمی‌دهد میان ما و آمریکا رابطه برقرار شود چون خیلی راحت در حال حاضر حاضر روسیه گاز اروپا را با قیمت بالا تامین می‌کند در صورتی‌که ما خیلی راحت می‌توانیم از طریق ترکیه گاز کشورهای اروپا را تامین کنیم! به اعتقاد بنده آیندگان باید قضاوت کنند که این نگاه به چین و روسیه تا چه اندازه به ضرر منافع ملی ماست.

زمانی‌که شما در مجلس شورای اسلامی حضور داشتید؛ آیا چنین اتفاقی سابقه داشته؟
خیر؛ به هر صورت چندین موافقت نامه در کمیسیون قضایی تصویب شد و حتی شورای نگهبان برخی از این موافقت نامه‌ها را رد کرد و به مجلس برگشت داده شد. در یکی از موارد این موافقت نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و بنده در آن‌جا حضور داشتم و از این موافقت نامه‌ای که می‌گویم دفاع کردم. در آنجا هم می‌خواستند آن را رد کنند که آقای امامی‌کاشانی گفتند که موافقت نامه برای دولت است و باید تایید شود و در نهایت این موافقت نامه را مجمع تایید کرد نه شورای نگهبان!

نمایندگانی که می‌گویند از ریز جزئیات قرارداد با چین خبر داریم، دروغ می‌گویند / اسرائیل خیلی راحت با وانت اسناد فوق سری ما را در تهران می‌برد آن‌وقت در جریان قرارداد ما با چین نیست؟! / چین و روسیه بدون موافقت آمریکا با ایران هیچ قراردادی نمی‌بندند
*الان یکسری از نماینده‌ها مثل علیرضا سلیمی اذعان دارند که ما از ریز جزئیات این قرارداد باخبر هستیم! در صورتی‌که در روزهای گذشته، غلامعلی کوهساری، نماینده رامیان آزادشهر طی نطقی اظهار کرد که ما از هیچ چیز این قرارداد باخبر نیستیم آقایانی که می‌گویند نمایندگان از ریز جزئیات باخبر هستند بیایند و برای ما هم توضیح دهند! علت این دوگانگی صحبت‌های نمایندگان در رابطه با آگاهی از قرارداد25 ساله دولت با چین چیست؟ به نظر شما آیا نمایندگان از این قرارداد باخبر هستند؟

نمایندگانی که می‌گویند از ریز جزئیات قرارداد با چین خبر داریم، دروغ می‌گویند. آقایان نماینده اگر واقعا خبر دارید، بیاید اعلام کنید. چرا به مردم می‌گویید که به مصلحت نیست که در خصوص جزئیات این قرارداد با آن‌ها صحبت شود؟ مگر مردم بیگانه هستند که در مورد قراردادی به این مهمی با آن‌ها صحبت نشود؟! این چه صحبت مسخره‌ای است که ما اگر از جزئیات این قرارداد بگوییم، آمریکا مطلع خواهد شد؟! آمریکا در جریان ریز جزئیات مسائل مربوط به ایران است! وقتی اسرائیل به راحتی اسناد ما را با وانت می‌برد، آن‌وقت از چنین قراردادی مطلع نیست؟! اولا همین چین و روسیه این قرارداد را آمریکا در میان گذاشته است. بنده فکر می‌کنم که آمریکا یک چراغ سبزی به چین و روسیه نشان داده که این دو کشور حاضر به توافق با ایران شده‌اند و الا این کار را نمی‌کردند. شما یقین داشته باشید که اسرائیل و آمریکا کاملا از ریز جزئیات این قرارداد باخبر هستند، منتهی این قضیه را علنی نمی‌کنند. اصلا چرا علنی کنند؟!

وقتی اسرائیل و آمریکا می‌بینند یک حکومت به مردم خودش دروغ می‌گوید و صادقانه با مردم خودش رفتار نمی‌کند، آن‌ها هم چیزی نمی‌گویند! این‌که یکسری از نمایندگان اذعان داشتند که ما از ریز جزئیات قرارداد با چین اطلاع داریم، قطعا این نمایندگان دروغ می‌گویند. اگر خبر دارید بفرمایید به مردم هم بگویید. آن نماینده‌ای که می‌گوید ما از این قرارداد خبر نداریم او درست می‌گوید.

بدون همکاری با آمریکا و اروپا، چینی‌ها نمی‌توانند قراردادی را با ما ببندند
*اتفاقا در تایید اظهارات شما باید بگویم که روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت نهم و دهم در جمعی اظهار کردند که «یعنی چی که آمریکایی‌ها از قرارداد با چین خبر ندارند؟ اسرائیل در تهران اسناد سری و فوق سری را برمی‌دارد آن‌وقت از این‌ها خبر ندارد؟! مگر چین بدون رضایت آمریکا می‌آید با مال قرارداد ببندد.»

قطعاً همینطوراست. ببینید چین و روسیه قراردادهای مهم را که با ایران نمی‌بندند و به این قضیه واقف هستند تا زمانی‌که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توانند قراردادی را به مرحله اجرا برسانند. بیشتر شرکت‌های بزرگ این کشورها خصوصی هستند این شرکت حاضر نیستند که ریسک کنند و با ما قراردادی را به مرحله اجرا برسانند. بدون همکاری با آمریکا و اروپا، چینی‌ها نمی‌توانند قراردادی را با ما ببندند.

نمی‌دانم رئیسی چه مشکلی داشته که پوتین یک میز بزرگ را میان خودش و او قرار داد
*نظر شما در خصوص سفر اخیر ابراهیم رئیسی به مسکو ونحوه استقبال ولادیمیر پوتین از رئیسی را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟ ما در دیدارهای سابق پوتین با روسای جمهوری کشورهای دیگر شاهد صمیمیت در نحوه استقبال از این افراد بودیم که می‌توان به دیدار اخیر پوتین با نفتالی بنت و اردوغان اشاره کرد اما در خصوص دیدار با ابراهیم رئیسی چنین نبود که همین موضوع هم باعث واکنش‌های گسترده‌ای میان افکار عمومی و کارشناسان شد. نظر شما درباره نحوه استقبال مسکو از رئیسی چیست؟

درباره استقبال از آقای رئیسی همان اصولگراها که دست و کف می‌زنند و به به و چه چه می‌کنند که در طی تاریخ جمهوری اسلامی هیچ رئیس‌جمهوری را به اندازه آقای رئیسی مورد استقبال پوتین و روسیه قرار نگرفته است! اما آن چیزی که خود بنده مشاهده کردم، دیدم یک میز بسیار بزرگ و طویلی وجود دارد که یک گوشه‌‍اش آقای رئیسی نشسته است اما در دیدارهای اخیر پوتین با روسای جمهور کشورهای دیگر مثل اردوغان در یک فضای صمیمی و نزدیک به هم به گفت‌وگو پرداختند! بنده وقتی این‌ها را با هم مقایسه می‌کنم، برایم سوال پیش می‌آید که چرا میز به این طویلی را میان آقای پوتین و رئیسی قرار دادند؟! من نمی‌دانم آقای رئیسی مشکل داشته که پوتین آنقدر دور از او نشسته است یا خود پوتین یک مرضی داشته که از رئیسی دور شده است! به اعتقاد بنده این نحوه استقبال پوتین از رئیسی صمیمیت این دو فرد را به هم نشان نمی‌دهد اما برخلاف واقع رسانه‌های اصولگرا شروع به سلام صلوات فرستادن و دست و سوت کشیدن هستند که بسیار جای تعجب دارد!

دولت می‌داند اگر مردم را درجریان قرارداد با چین بگذارد، سروصدا خواهند کرد چیزی به مردم نمی‌گوید / اگر رئیسی با روسیه استعمارگر قرارداد بسته باشد در تاریخ خواهد ماند که روحانیون هم تن به قراردادهای استعمارگر دادند!
به طور کلی نظر شما در خصوص قرارداد 25 ساله دولت با چین چیست؟ به اعتقاد شما این قرارداد تا چه اندازه می‌تواند به ضرر مردم ایران باشد؟

ببینید من چون از هیچ چیز این قرارداد خبر ندارم نمی‌توانم قضاوتی در خصوص مخرب بودن آن کنم اما همین‌که این‌هامردم را در جریان جزئیات این قرارداد نمی‌گذارند، نشان دهنده این قضیه است که این قرارداد به هیچ وجه به نفع ملت ایران نیست. اگر این قرارداد به نفع منافع ملی ما بود طبعاً دولت جمهوری اسلامی مردم را در جریان می‌گذاشت اما چون می‌داند اگر به مردم در خصوص جزئیات قرارداد 25 ساله با چین صحبت کنند مخالفت مردم را در پی خواهد داشت و قطعا مردم سر و صدا خواهند کرد، هی چیزی درباهر آن به مردم نمی‌گویند. بنده یک مطلب دیگر را عنوان کنم و آن این است که یک چیزی را دکتر علی شریعتی قبل از انقلاب در جهت دفاع از روحانیون عنوان کردند و آن این بود که «هیچ روحانی‌ای زیر این قراردادهای استعماری را که کشور ما با کشورهای دیگر امضا کردند را امضا نکرده است! همین من و شمای کراواتی بودیم که قراردادهای استعماری را امضا کردیم!» بنابراین بنده خطاب به آقای رئیسی می‌خواهم بگویم که آقای رئیسی مردم می‌گویند بله آقای شریعتی درست می‌گفت اما این قضیه برای زمانی بود که حکومت دست آخوندها نبود اما حالا که حکومت به دست روحانیون افتاده است باید گفت که این قراردادهای استعماری را امضا خواهند کرد یا خیر. بنده می‌خواهم بگویم که ان‌شاءالله آقای رئیسی یک قرارداد استعماری با روسیه اسعتمارگر امضا نکرده باشد که در تاریخ بماند که روحانیون هم تن به قراردادهای استعماری دادند! امیدوارم رئیسی در این سفر هیچ قرارداد استعماری را امضا نکرده باشد.

منبع: دیده‌بان ایران

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
نظرات بینندگان
جمشید
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
تحلیل دقیقا شبیه صدای آمریکا بود....!
اصغر
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
الان دیگه روحانیون تن به قراردادد استعماری دادند
s
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
اون موقعی که همه جوره برای قرارداد برجام له له میزدید و همچین افتضاحی به نام برجام امضا کردید که تماما به نفع آمریکا بود یاد استعماری بودن یا نبودنش نبودید؟
شماآمریکا پرستان تا خدایی نکرده ملت ایران رو نوکر و غلام آمریکایی ها نکنید مثل خودتون ول کن نیستید
سوزشتون از این قرارد ها هم به خاطر اینه طرف قرار داد آمریکا و اروپا نیست وگرنه شما دلسوز منافع ایران نیستید نوکر و کار چاق کن آمریکایی ها هستید
یه مشت غرب زده
ناشناس
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
جناب ممدپاشا! میدانم از خیر خواهان ایران نیستی! بلکه از اهل نفاقی!.
ممدپاشا
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
دقیقا اصل مطلب را بیان فرمودند این کشورها بدون دخالت آمریکا هیچ کاری نمی توانند انجام دهند و مسوولین ما هم به جای تکیه و توجه به ملت خودش به روس و چین خیانتکار توجه میکند.
احمد
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
سلام علیکم. اولا حاج آقای قوامی آنروز که دولت روحانی، برای نخستین بار پس از انقلاب، با آمریکا که حضرت امام (ره) آنرا شیطان بزرگ خواندند مذاکره مستقیم کرد، از آن حمایت می کردند! چه شده که امروز یاد سخنان حضرت امام (ره) افتاده اند؟ دوما یک نفر به جناب قوامی یادآوری کند که روسیه شوروی نیست!! اما: وقتی روسیه سیاست استکباری ندارد، و مذاکره صورت می گیرد، و توافق دوطرفه است، برخلاف برجام که به اعتراف دولتمردان وقت ضمانت اجرایی نداشت!
حیدر
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
مگر قرار است تا قیامت ما با هیچ کشوری قراردادی نبندیم که مبادا استعماری باشد .
فرشیدکاووسی
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
سلام
بهتراست اول ازمقامات روسیه ومقامات ایران،علت اینگونه نشستن سوال شود وچنانچه منظورتوهین وتحقیربود،انگاه فریادواایراناسرداده شود.