سایر زبان ها

شهروند خبرنگار

صفحه نخست

سرویس خانواده شیعه

سرویس شیعه شناسی

سرویس عکس

سرویس فیلم

صوت

سردبیر

صفحات داخلی

۲۰ میلیون جوانِ در انتظار ازدواج داریم

مناظره «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» با حضور پروانه سلحشوری (نماینده مجلس شورای اسلامی) و فرشته روح‌افزا (معاونت زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی) روز شنبه گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۴۴۹۵
۱۶:۰۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، مناظره «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» با حضور پروانه سلحشوری (نماینده مجلس شورای اسلامی) و فرشته روح‌افزا (معاونت زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

پروانه سلحشوری در ابتدای این مناظره با بیان اینکه نحوه پوشش نباید به جسم فرد آسیب وارد کند، گفت: من سال‌ها از چادر ایرانی استفاده می‌کردم و پوششم را به طور کامل حفظ می‌کردم، اما ضعف دستان و مشکل گردن من به دلیل نوع نگهداری چادری بود که برای پوشش استفاده می‌کردم. معتقدم این خیلی مهم است که بتوانیم نوع حجابی را انتخاب کنیم که به انسان آسیب نرساند و باید به ادراک مشترک نسبت به نوع پوشش برسیم؛ پوششی که کاملا اسلامی است.

وی با بیان اینکه سرعت گرایش به دین اسلام در جوامع دیگر بسیار بالا است، گفت: با پوشش ولنگاری کاملاً مخالفم اما معتقدم اگر بر محتوای دین کار شود و سیاستگذاری‌ها براساس آن صورت گیرد، اصلاً نیازی به اجبار نیست.

در ادامه فرشته روح‌افزا با بیان اینکه با سیاسی کردن موضوع حجاب کاملا مخالفم، گفت: وقتی کار فرهنگی تحت‌الشعاع سیاست قرار می‌گیرد کار فرهنگی به طور کامل از بین می‌رود. اگر کار فرهنگی مانند حجاب را به سیاست بکشانیم بی‌شک استفاده ابزاری از ذهن، فکر و اندیشه افراد شده و در حقیقت سوءاستفاده و تجاوز به حقوق بشر است و متاسفانه صداوسیما در برخی موارد از این آب گل‌آلود ماهی گرفته است و معتقدم که در هر دو جناح چپ و راست از این سوءاستفاده‌ها از حجاب کم نشده است و تحت عنوان حقوق زنان جلو آمدند و به مقاصد سیاسی خود رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه حجاب با ذات انسان عجین است، گفت: من با کلمه حجاب اجباری مخالفم. اگر حجاب اجبار است قرآن آن را اجبار کرده است. کشور ما جمهوری اسلامی است و این اصول براساس قرآن است.

سلحشوری در پاسخ به روح‌افزا تصریح کرد: آیا برای کسی که نماز نمی‌خواند و روزه نمی‌گیرد گشت ارشاد می‌گذاریم؟ حجاب از ابتدا به عنوان یک امر سیاسی مطرح شده است نه فرهنگی، همین امر باعث شده است که کنترل بر انسان صورت گیرد. در حالی که وظیفه کنترل در دست خدا است و هیچ کس غیر از خدا نمی‌تواند انسان را کنترل کند.

سپس روح‌افزا در پاسخ به حجاب اجباری خاطرنشان کرد: حجاب پدیده‌ای اجتماعی است، در حالی که روزه و نماز امری فردی است.

وی با بیان اینکه چه کسی گفته که باید انسان‌ها را قضاوت کنیم، گفت: بنای عالم بر این است که اشتباهات و خطاهای مردم پوشیده شود. کسی حق ندارد به خلوت کسی ورود کند، اما در اجتماع قانون تصمیم می‌گیرد.

او ادامه داد: چرا در بخشنامه‌ای به بیمارستان‌های خصوصی اعلام شده‌است پرستاران باید باآرایش باشند. من از شما به عنوان یک نماینده مجلس تقاضا می‌کنم در این خصوص از وزیر سوال کنید. در گذشته در معاونت امور بانوان جلساتی در خصوص زنان تن‌فروش برگزار می‌شد و اعلام کردند که این زنان کارگر جنسی هستند. اکثر فیلم‌هایی که در خارج از کشور نیز جایزه می‌گیرد درباره زنان تن فروش است، مگر چند درصد از زنان ما اینگونه هستند؟

سلحشوری در پاسخ به روح‌افزا خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از زن در هیچ جامعه‌ای قابل قبول نیست. جامعه ما جامعه‌ای اسلامی است و باید در جهت اسلامی شدن گام برداریم و حجاب باید به عنوان یک امر اجتماعی پذیرفته شود، اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که مصرف لوازم آرایش در زنان ما بسیار زیاد است. ما برای اینکه می‌خواستیم جامعه‌مان را اسلامی کنیم یکی از مظاهر آن را حجاب تعریف کردیم اما نتوانستیم حجاب را به جوانان‌مان معرفی کنیم. در کشور ترکیه هرساله به آمار زنان باحجاب افزوده می‌شود. حتی در کشورهای غیرمسلمان هم گرایش به اسلام زیاد است، اما ما در ظاهر حجاب را ترویج کردیم و در باطن هیچ اقدامی نکردیم.

وی ادامه داد: آیا اخلاق مداری، دروغ نگفتن و ده‌ها صفات دیگری که فرد با ایمان را از فرد بدون ایمان متمایز می‌کند یک امر اجتماعی نیست؟ آیا فساد یک امر اجتماعی نیست؟

روح‌افزا در پاسخ به سلحشور گفت: در جامعه ما فساد وجود دارد، اما نباید حجاب را فدای این اشتباهات کنیم. نمی‌توان جامعه را رها کرد، متاسفانه مسئولان امروز به دنبال حقوق نجومی و صندلی‌های خود هستند.

وی ادامه داد: مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ کاری انجام نداده‌اند، فرمایشی کتاب نوشته می‌شود، اما کاری که براساس پژوهش باشد و بینش افراد را بالا ببرد انجام نمی‌شود. متاسفانه برخی مسئولان ما خودشان چادری هستند، اما فرهنگ بی‌عفتی را رواج می‌دهند.

سلحشوری در پاسخ گفت: واژه بی‌عفتی کلمه مناسبی نیست و باید در هنگام ادای آن دقت لازم را داشته باشیم. من باز هم تاکید می‌کنم باید به یک فهم مشترک برسیم و  پایه‌های یک فهم مشترک برای دیندار شدن یک جامعه را ایجاد کنیم. ظاهر جامعه را دیندار کردیم، اما باطن آن دیندار نیست.

روح‌افزا در ادامه با اشاره به برگزاری جلساتی در خصوص ازدواج سفید گفت: متاسفانه ازدواج سفید را ترویج می‌دهند و برای آن همایش برگزار می‌کنند.متاسفانه در مجلس برای مقابله این امر هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. چرا واقع بین‌ نیستیم. آیا می‌شود کسی که حجاب داشته به ازدواج سفید و رابطه نامشروع تن دهد.

سلحشوری پاسخ داد: بحث آسیب‌شناسی ازدواج سفید را باید به عنوان یک پدیده نوظهور در نظر بگیریم کسی این پدیده نوظهور را ترویج نمی‌کند، بلکه آن را به عنوان یک آسیب بررسی می‌کنند. قطعا در ازدواج سفید یک رابطه عاطفی برقرار می‌شود و زن بیشترین آسیب را در این رابطه می‌بیند.

در ادامه سلحشوری خاطرنشان کرد: دین فراموش شده و فقط ظواهر دین نشان داده می‌شود. ای کاش کمی تلاش می‌کردیم، دل‌ها را به دست آوریم چرا که در به دست آوردن دل‌ها کاری نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی بودجه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند، اما هیچ‌گاه در زمینه حجاب موفق نبوده‌اند. ما باید بپذیریم که در سیاست‌گذاری‌هایی که در گذشته انجام شده است، موفق نبوده‌ایم. حوزه علمیه ۲ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرد، اما چرا نتوانسته جوان مسلمان معتقد به حجاب را تربیت کند.

او خطاب به روح‌افزا گفت: شما قدرتمندترین نهاد هستید، نه زنانی که در مجلس هستند و نه زنانی که در قوه مجریه فعالیت می کنند در مقابل قدرت شما در شورای عالی فرهنگی و اجتماعی قدرتی ندارند.

وی گفت: ما در مجلس مخالف ازدواج دختران ۹ سال و ۸ سال با اذن پدر هستیم چرا که دو سوم دختران در ازدواج هایی که در این سنین انجام می شود به بیماری سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.همچنین این ازدواج‌ها باعث کودک‌همسری و کودک بیوه‌گی می‌شود. ما ازدواج زیر ۱۳ سال را ممنوع کردیم اما ازدواج بین ۱۷ تا ۱۶ سال به اذن پدر انجام می شود و حداقل سن ازدواج را ۱۶ سال تعیین کردیم من به فکر کودکان این مملکت هستم و کار به گرایش سیاسی که مملکت را نابود می کند ندارم.

روح‌افزا گفت: آمار دختران فراری که به علت رابطه با یک پسر از منزل فرار می کنند، بالاست وقتی سن ازدواج بالا می رود دختر ۱۳ – ۱۴ ساله ای که می خواهد، ازدواج کند نمی تواند و فرار می کند و می آید به تهران و تن فروشی می کند. البته من با ازدواج کودکان نیز موافق نیستم اما برای ازدواج اجباری و اذن پدر شما قانون بگذارید.

سلحشور در پاسخ به وی گفت: ۴۵ هزار کودک زیر ۱۳ سال داریم که در کشور ازدواج کرده اند این کودکان به میل خودشان ازدواج نمی کنند بلکه به اجبار پدر تن به ازدواج می دهند.

روح افزا در پاسخ گفت: قطعا آمار دختران فراری بین ۱۶ تا ۱۳ سال نیز از آمار ازدواج کودکان زیر ۱۳ بیشتر است. ما ۲۰ میلیون جوان در انتظار ازدواج داریم چرا قانون تسهیل ازدواج را نمی گذاریم؟

سلحشور پاسخ داد: من هم به شدت با افزایش میانگین سن ازدواج مخالفم و موافق دیر ازدواج کردن نیستم و باید میانگین سن ازدواج در کشور کاهش پیدا کند اما اگر حتی به فکر جمعیت هستیم باید در این جا کاری بکنیم چرا که کودک همسری واقعا باعث می شود که یا بچه از بین برود یا مادر.

 روح افزا در پاسخ گفت: باید قوانینی را بگذارید که برای همه منفعت داشته باشد نه اینکه قانون را طوری تعیین کنید که عده ای نادیده گرفته شود، من به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز انتقاد دارم چرا که اگر درست عمل کرده بود اوضاع فرهنگی ما این گونه نبود معتقدم عملکرد مجلس در این دوره را باید در چند سال آینده بررسی کنیم همچنین حقوق زنان باید در آینده بررسی شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
علیرضا
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
متاسفانه ما از فرمایش قرآن کریم غافل هستیم،امتی هستیم گرفتار افراط یا تفریط،نه امت وسط ومعتدلی که قرآن کریم سفارش نموده است.
مسلمان ایرانی
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
حجاب زنان و دختران ما باید طبق کلام خدا در قرآن باشد وگرنه یا افراط است و یا تفریط
ناشناس
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
در دنیای اسلام مد هائی که با فرهنگ اسلام سازگاری دارد خیلی زیاد است حجاب مردم مالزی اندونزی خیلی زیبا و کامل است.
ناشناس
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
اسلام دینی است راحت و دل نشین سازگار با فطرت انسان هر جا ما مشکلی می بینیم سلیقه در ان دخالت دارد...چادر هم اپر باعث شود که زن مسلمان در زحمت باشد ارزشی ندارد دین که ان را لازم نکرده یک سلیقه است ...می شود از مقنعه خوب یا شال بزرگ وراحت و....استفاده کرد...خصوصا از این رنگ سیاه افسرده کن نجات پیدا کنیم ...کاری نکنیم که مردم از کل حجاب خسته شوند...نسل جدید فرق دارد.