سایر زبان ها

شهروند خبرنگار

صفحه نخست

سرویس خانواده شیعه

سرویس شیعه شناسی

سرویس عکس

سرویس فیلم

صوت

سردبیر

صفحات داخلی

سبزه نوروز و نقد یک کاربر .. شما پاسخ ایشان را بدهید !؟

کد خبر: ۱۲۷۱۵
۰۲:۱۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۸۸
یکی از کاربران شیعه نیوز  موضوع سبزه نوروز را اینگونه عنوان نموده است :
 
با سلام
 
من درايام نوروز نسبت به سبزه‏ای كه ما ايرانيها مقيد هستیم درآستانه سال تحويل داشته باشیم
مطلبی را‏به عرضتان ميرسانم:
 
عنايت بفرمائيد اگر در كشور ما ۱۵۰۰۰۰۰۰ خانواده زندگی كنند و هر خانواده فقط ۵۰ گرم گندم برای سبزه استفاده كندمیشود :۷۵۰۰۰۰۰۰۰  ميليون گرم گندم و‏يا به عبارت دقيقتر۷۵۰۰۰۰ كيلوگرم (۷۵۰تن)گندم مصرف می گردد.
 
اين گندم مصرفی تا پايان تعطيلات هم‏دور ريخته مي‏شود‏و‏اسراف‏عظيمی صورت مي‏گيرد.
 
آيا اين عمل پسنديده و  اسراف نیست ؟
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
سلام دوستان راهنمایی کنید چه چیز جایگزین بشه همه میدونیم اسراف .تخم چمن یا هسته های میوه و یا تخم ها گیاهی
علی
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
واقعاً بی ربط....!!!
در نگاه اول بنظر خیلی از خواننده‌ها ۷۵۰ تن گندم و ۲۴۰۰ تن گندم خیلی زیاده.
اما لازم به ذکره بصورت میانگین روزانه مصرف گندم کشور بیشتر ۴۰ هزار تن و در سال نزدیک به ۱۵ میلیون تن ...!
خب یه نسبت بگیرید سالی حداکثر ۲۴۰۰ تن گندم مصرف سبزه نوروزه با اثرات روحی و روانی بسیار، قابل برگشت به طبیعت، سنت دیرینه کشور و ... و سالی ۱۵ میلیون تن میانگین مصرف گندم کشور بابت مصارف دیگر.
برای کمتر از ۰.۰۰۰۱۶ مصرف جَوِ روشنفکری برداشتید...
همون چمن سبز کنید بهتره، فقط قبلش برید مطالعه کنید که برای یک متر مربع چمن چه مقدار آب مصرف می‌شه و اصولاً گیاهی نیست که در طبیعت رها کنید و رشد کنه. اما گندم بصورت وحشی قابل رشده و پس پایان عید می‌تونه به طبیعت برگرده،
برید پرس و جو کنید که اصولاً در بازار کشور ۲۴۰۰ تن تخم چمن وجود داره؟؟‌ و چندتا کانتینر باید از چین فلان بازرگان تخم چمن وارد کنه.
ناشناس
۰۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
ا ا ا.........
چقدر نظرات مختلفه!!!!! ا ا ا.......
خداوكيلي يه سوال به اين قشنگي چرا نبايد يه جواب قشنگ داشته باشه !؟
يكي از امام ميگه
يكي از خودش ميگه
يكي ديگه ناسزا ميگه
اون يكي خلطش ميكنه با يه چيز ديگه
يكي زورش مياد جواب بده
خوب شد يكي نيومد سياسيش بكنه!!!الحمدلله...

بهترين جواب از نوع ايرانيش اين ميتونه باشه:
خشت اول چون نهد معمار كج
تا ثريا مي رود ______ديوار كج!!
ناشناس
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
از بين بردن سنت هاي ملي ايران به به اين بهانه هاي واهي به صلاح نيست دائم كه نبايد اين ملت را در عزا نگه داشت به تاثير رواني اين ايام بر مردم نبايد غافل شد مشكل ما در ايران همين افراط و تفريط هاست
ناشناس
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
اسراف است ،‌ و اسراف حرام است، ولي از بين بردن سنت ها هم كار جالبي نيست.
ناشناس
۰۱:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
خدایی راست میگی.اسراف اندر اسراف
ناشناس
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
با این حرف ها نمی تونید هویت ملی ایرانی مردم رو از بین ببرید
ناشناس
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
مي گويند
اوايل انقلاب تعدادي از نمايندگان مجلس نامه اي خدمت امام نوشتند مبني بر اينكه تعطيلات نوروز حذف شود و دهه فجر بشه تعطيلات ملي و....
حضرت امام در ذيل اين نامه نوشتند آقايان نماينده لطفا با سنتهاي مردم بازي نكنيد
ناشناس
۰۸:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
واقعا حرف بي ربطي زدي نويسنده محترم !
اصلا به شما چه مربوط كه در مورد اين امور اظهار نظر مي كنيد ؟
ناشناس
۰۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
خیلی حرف بی ربطی بود.
نگاه یک طرفه به اقتصاد بدون در نظر گرفتن آرامش و آسایش روحی افراد.
عزیز من گندم فقط برای خوردن نیست. خودت را به زحمت نینداز . .
ناشناس
۲۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
ای کاش در مورد همه چیز اینگونه محاسبه گر بودیم!
این نمونه بسیار کوچکی از ریخت و پاش ما ایرانیان به اصطلاح مسلمان است
گویا قحطی و گرسنگی فقط مربوط به تاریخ کهن جهان بوده است و بس!
حال آنکه هر روز شاهد افزایش گرسنگی و فقر در سراسر دنیا هستیم و کشور ما نیز متاثر از این بحران به سوی شرایط دشوارتر پیش خواهد رفت...اللهم عجل لولیک الفرج!




ناشناس
۲۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
با سلام
من بعید می دونم اسراف باشه ، چون که اسراف وقتی است که چیزی تلف شه و بدون "هیچ" استفاده ای دور ریخته شه!
البته می تونید حکم دقیق شرعیش را از مراجع بپرسین.
در ضمن اولا همه این کار را نمی کنن .
ثانیآ خیلی ها با چیزای دیگه سبزه سبز می کنن!
ثالثآ اگر این مورد اسراف باشه ، تمام گل فروشی ها و هزاران چیز دیگه که فقط جنبه ی تزئینی داره اسراف محسوب می شه!!!
مگه هر چیز که خورده شه اسراف نشده!
ناشناس
۱۷:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
من بارها روي منبر گفته ام ولي كو گوش شنوا...؟؟؟
اگر پول اين گندمها وعدسها را كه ميكارند جمع ميكردند صدها پارك وفضاي سبز ميشه درست كرد..
ناشناس
۱۵:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
حرف حق جواب نداره
ناشناس
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
باسلام
نظر اين كاربر محترم اما تا آنجايي كه من اطلاع دارم خيلي از سبزه ها از گندم نيست و از ديگر دانه هاي گياهي اسفاده مي شود
ناشناس
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
دوست عزیز ! من هم با نظر شما موافقم ولی کو گوش شنوا؟ وقتی حرفی زده شود ما را محکوم میکنند به اینکه دارید سنت های اصیل ایرانی را نابود میکنید !!! مگر درباره چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش چنین نمیگویند؟ضمنا فقط سبزه که نیست.اگر بخواهید در نظر بگیرید ، اسرافی که در شستن فرش و حیاط و در و دیوار با آب تصفیه شده انجام میشود به مراتب قبیح تر است...یک وقت گمان نکنید که با نظافت مخالفم اما شیطان همیشه مترصد فرصت است و حتی در امر نیکوی نظافت هم با ایجاد وسواس باعث گناه و اسراف میشود و همه اینها در حالی است که اگر به جنوب کشور سر زده باشید میبینید آبش آنقدر شور است که حتی به درد شستشو هم نمیخورد.آن وقت ما چه بلایی بر سر آب مفت تصفیه شده میآوریم و گویا باور نداریم تابستان و خشکسالی و ... هم وجود دارد. گویا خوابیم ! خدا ما را بیدار کند.
ناشناس
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
اره عزیز اسرافه اگه از مصنوعات استفاده کنیم بهتره
ناشناس
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
.......!
ناشناس
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
کاملا صحیح است باید باین گونه اصرافها شدیدا مقابله فرهنگی شود
ناشناس
۰۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
با سلام به تمام هم وطنان عزيز
............
نكنه خوبي را اشاره داشتيد //
فقط گندم نيست . و حبوبات هم استفاده ميشود ..نميتوان هم براي همه فرهنگ سازي كرد كه سبزه را از سفره هفت سين و عيد حذف كنيد /......... نوع نگاه كلي به اينكه سبزه را در روز سيزده فروردين دور انداخته شود اشتباه است ......همانطور كه براي ماهيان قرمز در اخر تعطيلات برنامه هست كه تحويل مكانهاي به خصوصي داده شود تا از انها نگهداري كنند ... سازمانها ذيربط و شهرداريها و و البته فرهنگ سازي و اطلاع رساني عمومي ميتوان سبزه ها رادر مكانهايي كاشت ... افرادي كه داراي تجربه كشاورزي هستند و حتي با استفاده از اموزشهاي عمومي .... سبزه ها را در باغچه و گلدان و پاركها دوباره كاشت .. چرا دور بياندازيم ... سبزه ها رشد كرده و تبديل به خوشه اي از گندم خواهند شد .... اگر مكان هايي شهرداري در نظر بگيرد اين كار شدني است .. ديگر اصراف نميشود ...
و ان 750 تن گندم تبديل به هزاران تن گندم خواهد شد ....
ناشناس
۰۷:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
بله واقعا اسراف است.